Haargroei bevorderen met gezonde voeding

Haargroei bevorderen met gezonde voeding

Net zoals voor onze huid, kunnen we onze haargroei bevorderen door goed te eten: gezonde voeding is de basis voor glanzende lokken.


Als we voor de volgende ingrediënten in onze dagelijks voeding zorgen dan voorzien we ons haar van alle onontbeerlijke voedingsstoffen die het nodig heeft om er op en top uit te zien en aan te voelen, zonder te vergeten welke gezonde boost onze huid en onze algemene conditie meekrijgen.

Vis en andere bronnen van proteïnen voor gezond haar

Haar bestaat bijna volledig uit proteïnen en dat is wat ons lichaam nodig heeft om het haar te vervangen dat voortdurend uitvalt. Een proteïne-arm dieet kan een droge hoofdhuid en dof, broos haar tot gevolg hebben. Eiwit-tekorten kunnen uiteindelijk ook tot het verdwijnen van de haarkleur leiden. Enkele malen per week vis eten, is een uitstekend middel om dit tegen te gaan. Het zit niet alleen boordevol hoogwaardige proteïnen, het bevat bovendien weinig ongezonde verzadigde vetten maar wel veel andere voedingsbestanddelen die ons gezonder haar kan opleveren: essentiële omega 3-vetzuren, vitaminen uit de B-groep, vitamine D en ijzer. Omega 3-vetzuren komen voor in de celmembranen van onze hoofdhuid, in de haarschacht zelf en in de natuurlijke vetten die onze hoofdhuid en haar gezond houden. Vis is ook een goede bron van ijzer, dat het bloed helpt om zuurstof tot bij de haarzakjes te brengen. Te weinig ijzer (anemie) is de hoofdoorzaak van haarverlies, in het bijzonder bij vrouwen. Alle vis is goed, maar we verkrijgen de grootste voedingswaarde van vette vis zoals zalm, haring, sardines, forel en makreel, die allemaal uitgesproken veel omega 3 bevatten. Voor wie niet gek is van vis, zijn gevogelte, mager rood vlees en eieren andere goede bronnen van proteïnen en ijzer. Tot de vegetarische opties voor omega 3 behoren avocado's, pompoenpitten en walnoten. Peulvruchten (zie verder) zijn goede bronnen van eiwit, terwijl spinazie boordevol ijzer zit.

Fruit en groenten

We weten dat ons lichaam fruit en groente nodig heeft, maar sommige soorten zijn uitgesproken goed, ook voor ons haar. Donkergroene bladgroente en oranje-gele vruchten en groenten zijn meestal rijk aan twee noodzakelijke vitamines: A en C. Vitamine A is belangrijk voor de productie van vetten voor de hoofdhuid, die als lichaamseigen conditioner werken. Een gebrek aan vitamine A kan een droge hoofdhuid en roos veroorzaken. Vitamine C is essentieel voor de bloedcirculatie naar de hoofdhuid, waardoor de minuscule bloedvaten de haarzakjes van de nodige voeding kunnen voorzien. Te weinig vitamine C in de dagelijks voeding kan tot broos haar leiden dat gemakkelijk breekt. Donkergroene groenten zoals spinazie, broccoli, boerenkool en snijbiet (ook warmoes genoemd) bevatten grote hoeveelheden vitamine A en C. In de oranje-gele categorie zijn zoete aardappelen, wortelen, knobbelmeloenen, mango's, pompoenen en abrikozen een grote bron van bètacaroteen dat ons lichaam omzet in vitamine A. Bosbessen, kiwi's, tomaten, aardbeien en citrusvruchten zijn rijk aan vitamine C.

Peulvruchten

Peulvruchten of peulen (linzen, bonen, erwten) leveren plantaardige eiwitten en bevatten eveneens ijzer, zink en biotine, een B-vitamine, alles samen goede voeding voor het haar. Onvoldoende opname van biotine kan tot broos haar leiden en zelfs tot haarverlies. Gelukkig kan dit gemakkelijk worden voorkomen: biotine vinden we immers in volkoren, eigeel, gist en noten.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Noten

Naast proteïnen zijn noten rijk aan het element selenium, dat belangrijk is voor een gezonde hoofdhuid. Alfa-lioleenzuur en zink komen ook voor in sommige noten en zijn goede voeding voor het haar. Door een gebrek aan zink kan haaruitval worden veroorzaakt.

Magere zuivel

Magere zuivelproducten zoals yoghurt, melk en cottage cheese zijn goede bronnen van calcium, een hoofdbestanddeel in onze voeding voor haargroei. Ze bevatten ook veel vitamine D, die in verband wordt gebracht met de gezondheid van de haarfollikel.

Oesters

We ronden onze lijst af met oesters omdat ze befaamd zijn voor hun hoge gehalte aan zink, waarvan een gebrek tot haarverlies en een droge, schilferige hoofdhuid kan leiden. Maar we kunnen onze opname van dit mineraal ook verhogen met noten, rundvlees, eieren, verrijkte granen en volkoren.

Behalve goede en gezonde voeding, begint haarzorg vooral bij het regelmatig gebruiken van een goede shampoo!

Welke voeding raad jij aan voor gezond haar?</p

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Interieuradvies van pro’s
Dash maakt wit en fris

Dash maakt wit en fris

"

Dash is werkelijk de beste! Witter kan niet en frisser ook niet. Zowel over de poeder als over de gel zeer tevreden voor mijn witgoed! [...]

"

Door Ambassador
miffy

Een pluim voor Dash

Een pluim voor Dash

"

Dash, ja ik kan niet meer zonder, alle weken een kookwas met Dash. Mijn gezin en ikzelf dragen veel bleke kleren en met Dash houden we dat fris en blijft wit! Doe zo voort met Dash en dat mag goed gevierd worden, het verdiend een pluim!

"

Door Ambassador

5 sterren voor Swiffer

5 sterren voor Swiffer

"

Swiffer krijgt van mij 5 sterren, het verwijdert stof en haren snel en houdt deze goed vast. Je kan overal tussen, onder en aan.

"

Door Ambassador
adina