Salon etiquette voor beginners

Salon etiquette voor beginners

Hoe prettig het ook is, naar de kapper gaan kan soms ook voor stress zorgen. Al heb je al jaar en dag een goeie relatie met je kapper en ben je tevreden; toch kunnen salons op één of ander manier die verlegen twaalfjarige die in ieder van schuilt plots naar boven doen komen. Geef je een fooi aan het shampoomeisje? Zal je kapper geïrriteerd zijn als je hem een foto laat zien met wat je graag wilt? Ben je verondersteld met Jan en alleman een babbel te slaan of, anders gesteld, is het grof om lekker even asociaal met je neus in een magazine de drukte te ontvluchten?

Uit serieus wetenschappelijk onderzoek (nu ja, zeg maar een peiling onder vrienden en lezers) blijkt dat de meeste onder ons zich weleens een beetje lomp voelen bij de kapper. Misschien hangt er dan iets te veel glamour in de lucht? Of ligt het aan de haarlak? Ik heb het even gevraagd aan super pro Amanda George. Zij is mede-eigenares van het Neil George Salon in Beverly Hills en de colorist van Hollywood sterren als Reese Whiterspoon, Cameron Diaz en Kate Hudson; ze geeft je hier de antwoorden op al je vragen zodat jij je nooit meer ongemakkelijk voelt bij de kapper.

1. Aan wie geef je een tip – en hoeveel?
Je geeft een tip aan wie jij denkt er eentje verdient; zo simpel is het. En of het nu muntstukken of briefjes zijn; een fooi geldt ook een beetje als erkenning en doet altijd plezier.

2. Geef ik het geld aan de kapper of laat ik de fooi aan de kassa?
Ook dit bepaal je helemaal zelf. Als je het gênant vindt om zelf de tip te overhandigen dan doe je die gerust in de vakjes of zakjes die meestal aan de balie staan maar dan blijft het wel anoniem. En vergeet niet wisselgeld bij de hand te hebben. Een fooi aanrekenen op je bank- of kredietkaart is niet altijd mogelijk.

3. Hoe maak je het af met je kapper?
Het is niet prettig maar het kan gebeuren; net zoals in een romantische relatie kan de intieme band tussen kapper en klant verzuren. Wat dan? Niets zeggen of iets laten weten? Volgens Amanda moet je je kapper niet per se trouw blijven maar zegt ze, "er ontstaat mettertijd toch een speciale band tussen kapper en klant en het is dan ook fair je kapper ervan op de hoogte te brengen als je eens op een ander wil gaan". Maar als jij dit laatste lastig vindt, denk eraan dat het hier tenslotte eerst en vooral om een professionele relatie gaat. Heb je zin om te experimenteren dan doe je dat gewoon.

4. Babbelkous of niet: wat heeft jouw kapper het liefst?
Dat uur of twee dat je bij de kapper spendeert is vaak een welverdiende "me-time" oase van kalmte in je druk leven. Is een magazine naar boven halen, stil blijven zitten en relaxen dan onbeschoft? Helemaal niet verzekert Amanda ons. "Kappers hebben ook verlofdagen en soms willen ze zich gewoon op hun werk concentreren." Uiteraard vind je kapper een hartelijke begroeting en even gezellig kletsen fijn maar als jij moe of gewoonweg niet in een spraakzame bui bent, laat dan zeker je kans om te relaxen niet liggen.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

5. Als je veel of moeilijk haar hebt, moet je dan extra tijd boeken?
Jazeker. De persoon die je afspraak noteert heeft er zeker baat bij omdat het sowieso moeilijk is om in te schatten hoe lang een afspraak zal duren en zo voorkom je ook onnodige wachttijden. En niemand kan raden dat jij, ik zeg nu maar wat, je haar onlangs thuis zelf hebt gekleurd en dat je er een wilde tijgerprint aan hebt overgehouden! Dus in elk geval zeker iets laten weten als je denkt dat je extra tijd nodig hebt. (En dat tijgerprint scenario heb ik uiteraard zonet bedacht en is mij nooit zelf overkomen…)

6. Vinden kappers het leuk wanneer je foto's meebrengt?
Gewoonlijk wel. De kapper wil uiteraard dat jij gelukkig bent, vertelt Amanda, maar als jij zegt "doe er gewoon de puntjes af" wordt dat niet altijd even goed begrepen qua centimeters… En ook als je je haarkleur wil veranderen, kunnen foto's een beter beeld geven van wat je juist in gedachten hebt. Je kapper kan dan samen met jou overleggen welke look het beste bij jou past. Foto's meenemen en zo specifiek mogelijk je verwachtingen onder woorden brengen zal de kans dat jij gelukkig de deur uitgaat—en dus ooit terugkomt—alleen vergroten. Dus, wees niet bang maar mondig!

7. Mijn kapper heeft mijn haar verknoeit. Vraag ik een vergoeding of ga ik ergens anders?
Kappers willen nooit hun klanten verliezen dus als je ongelukkig bent met je haar kan je altijd beleefd uitleggen waarom. De meerderheid van de salons zullen je met plezier een opknapbeurt aanbieden.

8. Ik heb gehoord dat salons ook gratis franjes knippen – is dat waar?
Ja, dat kan; tenminste als je een vaste klant bent. Het neemt maar een paar minuten in beslag dus ga gerust met of zonder afspraak eens langs voor een retouche—maar geef dan zeker een tip! Naar gelang wat je gewoonlijk betaalt is een fooi van ergens tussen 5 en 10 euro gepast.

Meer wijze woorden? "Alle kappers houden van een klant met een aangename persoonlijkheid en positieve energie" vertelt Amanda. "De klanten zouden altijd uitzonderlijk goed verzorgd moeten worden en anderzijds moeten klanten respectvol met hun kappers omgaan; dan heb je een win-win situatie."

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Een nieuwe coupe? Laat je inspireren...