Minimaal individualisme: van onopgesmukt tot extreem

Minimaal individualisme: van onopgesmukt tot extreem

Verschillende extremen binnen één show: dat voelde opwindend en tegelijkertijd fris en elegant – een botsing van twee culturen.


“Het zien van verschillende extremen binnen één show, waarbij de make-up varieert van bijna moeiteloos bij sommige modellen tot sterk uitgewerkt bij anderen, of wat ik noem “van 0 tot 100”, voelde erg opwindend aan, en tegelijkertijd fris en elegant”, zegt Pat, die dit sterke visuele statement beschreef als “een botsing van twee culturen”. Deze stap weg van uniformiteit, die bij Givenchy, Louis Vuitton, Dior, Y-3, Lanvin en Anna Sui te zien was, past goed bij de thema’s individualisme en onafhankelijkheid die door zoveel designers werden voorgesteld.

Bij Givenchy kregen een aantal modellen gedetailleerde, met kristallen versierde gezichten, waarbij alle pailletten nauwgezet één voor één werden bevestigd, om het effect van een oorlogsmasker te creëren. In sterk contrast daarmee stonden de heel natuurlijke gezichten van andere modellen. De twee heel verschillende looks vatten perfect de Afrika-ontmoet-Japan-visie van designer Riccardo Tisci samen.

Bij andere shows waren er meer dan twee verschillende looks te zien op dezelfde catwalk. “Bij Dior waren er drie extremen”, legt Pat uit. “Bij een aantal modellen was het goud zowel op hun wenkbrauwen als op hun oogleden geschilderd, terwijl het bij anderen alleen op de wenkbrauwen of alleen op de ogen aangebracht was.”

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Soms was het effect ‘van ongekunsteld tot extreem’ in één en hetzelfde gezicht te zien. “Bij Louis Vuitton zat het contrast in elk gezicht”, zegt Pat. “De extremen waren de erg naakte huid naast de gewaagde schuine zwarte strepen over de wenkbrauwen.” Dit idee van twee extremen binnen één gezicht werd ook uitgespeeld bij Y-3, waar verzorgde wenkbrauwen en op maat gemaakte paarse en fel oranje crème-make-up geaccentueerd werden door de groene lijn op de onderste wimperlijn.

TIP: Bij Anna Sui werden de ogen van de meisjes geïndividualiseerd met rokerige tinten roze en blauw, die op een schilderachtige manier werden aangebracht. De teint verdween naar de achtergrond, terwijl het drama van de ogen geaccentueerd werd: dit is een verrassend draagbare look die de meeste vrouwen goed staat, vooral wanneer ervoor gezorgd wordt dat de huidskleur past bij de kleur van de oogschaduw. Aardeachtige blauwe tinten doen de diepe kleuren van groene en hazelnootbruine ogen goed uitkomen,” stelt Pat, “terwijl rokerige roze en neutralere tinten blauwe ogen echt in de verf zetten.”

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer