Zonnekloppen zonder verbranden

Zonnekloppen zonder verbranden

De zon voelt zalig aan maar kan erg schadelijk zijn voor de huid als we er niet goed mee omgaan. Dus hoe kunnen we genieten van de zon zonder onnodige risico’s te nemen?


Verbranden: het doet pijn, je vervelt én het is ook nog eens schadelijk voor de huid op lange termijn. We kennen de gevolgen van te lange blootstelling aan de zon allemaal wel. Ondanks dat we niet zonder zonlicht kunnen, krijgt zonnen maar weinig positieve publiciteit. Dat gezegd, er zijn voldoende liedjes die de zon eren:
“Good Day Sunshine”, “You Are the Sunshine of My Life” en “Walking on Sunshine” om er maar een paar te noemen. Deze klassiekers zetten de zon in het zonnetje en gaan over hoe goed die warme stralen ons doen voelen; ze refereren aan de symbolische betekenis van een zonnige kijk op het leven en de liefde. Want net zoals het liedje al zegt, “Don’t it feel good?”. En het is waar, want de zon speelt een belangrijke rol in onze gezondheid.

De nieuwste onderzoeken vertellen ons dat je zonder problemen 15 minuten in de zon kan zonder zonnebrandcrème, het levert ons een onmisbare dosis vitamine D. Vitamine D hebben we nodig om calcium en fosfaten in onze botten en tanden op te nemen voor sterkere en gezondere beenderen en cellen.

De lange lijst voordelen van zonneschijn omvat bijvoorbeeld een echte mood-boost omdat de zon de serotoninegehaltes (het gelukshormoon) in ons lichaam verhoogt, endorfines creëert en ook melatonine (nog weer zo’n gelukshormoon) aanmaakt waardoor we ’s avonds goed slapen.

Zonneschijn versterkt het immuunsysteem, verbetert het metabolisme, verhoogt circulatie, verlaagt het risico op bepaalde kankersoorten en andere ziekten zoals Multiple Sclerose, verlaagt de bloeddruk, cholesterol en bloedsuiker én bevordert ook nog eens de algemene gezondheid.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Gezond zonnen
Om zoveel mogelijk van de goedheid van de zon op te nemen, kan je voor 10u ‘s ochtends prima 15 tot 30 minuten zonnekloppen zonder bescherming. En ook na 3 uur ‘s middags kan je nog eens een korte sessie inlassen om zoveel mogelijk vitamine D op te nemen. Mensen met een lichte en/of gevoelige huid houden het best op maximaal 20 minuten in de zon zonder bescherming. Als je een donkere huid hebt kan je wel ietsje langer buiten blijven omdat je al een natuurlijke bescherming hebt en minder snel zult verbranden.

Tijdens de middag zijn de stralen op hun sterkste en is het erg belangrijk om altijd zonnebrandcrème met SPF te gebruiken. Breng om de paar uur opnieuw aan om verbranden te voorkomen. Je kunt natuurlijk ook de zon vermijden tijdens de heetste uren van de dag door in de schaduw te blijven of door je kleding aan te houden en een zonnehoed en –bril te dragen om rimpels en melanoom te voorkomen.

Belangrijke weetjes over zonnebrandcrème: lees altijd de etiketten en kies een sunblock met zowel UV-A als UV-B bescherming. Een goede zonnebrandcrème bevat zink oxide en titanium dioxide. Minerale blockers zijn beter dan chemische absorbeerders. Je hebt misschien al gehoord van zonnecrèmes die (eventueel schadelijke) chemicaliën zoals oxybenzone bevatten. Het advies is om zonnecrème om de twee uur opnieuw aan te brengen, zeker als je nat wordt door bijvoorbeeld zwemmen of zweten. Kinderen onder de 6 maanden kunnen beter geen zonnebrandcrème gebruiken.
Voeding die rijk is aan vitamine D (zoals zalm, champignons en eieren) is heel goed voor je gezondheid. Groente en fruit zitten vol antioxidanten en helpen je huid gezond houden terwijl je in de zon zit.

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer