Welkom in een nieuwe weelderige wereld

Welkom in een nieuwe weelderige wereld

Er lonkt misschien wel een nieuw tijdperk volgens ZIN IN MEER-experte Hilde. Prachtvrouwen met ronde vormen stoten de skinny’s triomfantelijk van de catwalk, bovendien hebben designers steeds meer oog voor vrouwelijke vormen. Een maatje 42, wordt dat de nieuwe norm?


Lynne Featherstone (de Britse minister van Gelijke Kansen) verklaarde onlangs in de Sunday Times dat ze zich ernstig zorgen maakt om jongeren die dagelijks geconfronteerd worden met te magere modellen en beroemdheden. Volgens haar zou dit leiden tot een vertekend zelfbeeld en ernstige eetstoornissen. Ze pleit voor afspraken met de modewereld en wil waarschuwingen en informatielogo’s voor foto’s die bewerkt werden. Bovendien zou elke vrouw maatje 42 als streefdoel moeten hebben. Haar voorbeeld: de voluptueuze Christina Hendricks uit de serie Mad Men .

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid
Dat het sexy stijlicoon (en haar garderobe) uit dezesuccesreeksvriend en vijand van rondingen inspireert, vertaalt zich in een frisse jarenvijftigwind die stijlvol door modewinterland waait.
Grote modehuizen ruilden hun super skinny’s, de modelletjes zonder één grammetje vet die al jaren de catwalk domineren, in voor modellen die normaal gezien de catwalk niet halen. Curvy it-girls Lara Stone, Miranda Kerr, Doutzen Kroes, Alessandra Ambrosio en Laetitia Casta belichaamden voor Miuccia Prada (nog steeds één van de meest invloedrijkste ontwerpers) en Marc Jacobs voor Louis Vuitton het nieuwe ideaalbeeld. De collectie van Prada bestaat uit jaren vijftig- en zestigklassiekers met A-lijnen, verhoogde tailles en puntige bustes. Voor wie van nature van weinig rondingen is voorzien, werden er met behulp van strategisch geplaatste ruches en opgevulde cups alsnog curves gecreëerd. Ook bij Louis Vuitton had Marc een volwassen vrouw mét smakelijk decolleté in zijn achterhoofd. Kortom, mode voor echte vrouwen. Een verademing.

Nog meer goed nieuws is dat deze collecties ook in goedkopere versies werden gespot. Het merk Just in case drukt al jaren een retrostempel op haar kledij, en mainstreamketens als Zara, Mango, Primark, H & M en New Look volgen de catwalktrends op de voet. Vergeet ook de tweedehandsshops en kringloopwinkels niet. Goed voor je portemonnee en het milieu!

Opvallend is ook de terugkeer van de it-bag. Denk aan tassen als ‘Lowatown’ (Yves Saint Laurent), ‘2.55’ (Chanel), ‘Alexa’ (Mulberry), ‘Louise’ (Chloé), ‘Peekaboo’ (Fendi) een ook de nieuwe ‘Speedy’ van Louis Vuitton. Stuk voor stuk sobere klassiekers zonder opzichtige labels (wat niet van het prijskaartje gezegd kan worden) die staan voor tijdloos chic. Mijn betaalbare favoriet: Michael Kors’ lookalike van Hermès’ ‘Kelly bag’ (Thaise kopies zijn een absolute no- !). Ook H & M heeft er eentje op het accessoirerek staan en verzacht helemaal het budgetontoereikend leed.

Accessoires overgoten met een klassiek sausje sluiten trouwens naadloos bij de nieuwe vrouwelijkheid aan: gehaakte haarbanden, grof gebreide kabelkousen, lange leren handschoenen, oversized tassen met een retrolook in lakleer, wol en – jawel – ook nepbont. Ontwerpers zijn bewuster bezig en opteren voor niet van echt te onderscheiden namaakbont. Nog een vaststelling die we alleen maar kunnen toejuichen gezien de overvloed aan aaibare opsmukjes die de revue passeerden. Luidt de herfst-wintermode van 2010-2011 een nieuw vrouw- en diervriendelijk tijdperk in? Fingers crossed!

Hilde

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Een nieuwe coupe? Laat je inspireren...