Vrouwen diëten, échte mannen eten!

Vrouwen diëten, échte mannen eten!

Mannen zijn onder invloed van ons, verachtelijke vrouwen, getransformeerd tot softies. Ze smeren gezichtscrèmes, drinken thee en gaan mee naar Ikea. Droog je tranen en be a man, zo schreeuwde het programma M!LF. Ach... ZIN IN MEER-experte Manon gelooft niet zo in die teloorgang.


Rock-'n-roll, grieten en veel bier waren dé ingrediënten voor het programma M!LF (Man! Liberation Front) uit 2009. Het front vond dat mannen te vrouwelijk werden. Zonder ruggengraat, zonder oerinstinct. En erger: ze hielpen mee in het huishouden en toonden hun emoties. Het moest maar eens gedaan zijn met thee drinken, gezichtscrèmes smeren of meegaan naar de Ikea. Mannen moesten opnieuw voetbal kijken, kroegen onveilig maken en natuurlijk vooral bier consumeren. Een beetje oude wijn in nieuwe vaten dus, om in alcoholische termen te blijven.

Na het tweede seizoen van vorig jaar rest er nu alleen nog een Facebookpagina met 4.000 fans die dringend om een vervolg roepen, én een Nederlandse versie die in mei haar slotaflevering had. Ook in Nederland gingen de échte mannen een 'tsunami van oestrogenen' te lijf. Met slogans à la 'Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook in de kroeg', 'Vrouwen diëten, mannen eten' tot 'Ik heb geen schoonmoeder, ik heb een trouwma', probeerden echte mannen het door vrouwen opgeplakte stigma van softie en metroseksueel van zich af te werpen.

Ik moet bekennen dat ik de humor wel bijzonder spitsvondig vond. Soms ook plat. Soms met iets te veel bimbo's in de show. Maar toch, ik was geraakt door de zelfspot en vooral zelfkennis van de heren. Mannen kijken nu eenmaal graag naar borsten en billen. Gesprekken hoeven niet altijd over de diepere dingen des levens te gaan en dankzij een goeie voetbalmatch op tv kunnen de door de week opgebouwde spanningen afgevoerd worden. Toch?

Eerlijk gezegd denk ik dat het met die teloorgang van mannen wel meevalt. Wat me echter blijft verbazen, is dat mannen zich vaak in de luren laten leggen door hun eigen testosteron. Want terwijl ze moord en brand schreeuwen omdat ze zich zogezegd uit hun mannelijke rol gezet voelen door vrouwen, voeren ze diezelfde vrouw in bikini op in hun favoriete televisieprogramma. Onderzoek van Kim Janssens, studente aan de KUL, School voor Massacommunicatie Research, trok soortgelijke conclusies in haar onderzoek naar materialisme. In de studie liet ze 130 jonge mannen op een computerscherm verschillende voorwerpen, waaronder ook luxespullen, zien. De helft van de mannen werd begeleid door sexy jonge deernes met hoge hakken, losse haren, minirok en strak truitje. De andere helft moest het doen met diezelfde jongedames, maar nu met bril, spijkerbroek, platte schoenen, bloesje en paardenstaart.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Conclusie: de single mannen die in sexy vrouwelijk gezelschap verkeerden, waren sneller geneigd luxeproducten op te merken (en wellicht te kopen) die hen werden getoond, dan wanneer er een minder verleidelijke vrouw in de buurt was. Daarmee is enerzijds meteen uitgelegd waarom sexy dames niet voor niets luxeproducten aanprijzen in commercials. Anderzijds hoe gemakkelijk het is om mannen met heel basale attributen zoals hakken en rokjes naar je hand te zetten. Volgens de onderzoekster heeft dit alles te maken met onze evolutionaire biologie: mannen zoeken een jonge, gezonde en knappe vrouw. En als hij die dan ontmoet, wil hij graag laten zien dat hij er financieel goed voor staat en een partij voor haar zou kunnen zijn. En dus zal hij haar bijvoorbeeld luxeproducten kopen.
Da's natuurlijk altijd handig om weten...

Manon

P.s. Volgens mij is mijn vriend noch metroseksueel, noch M!LF-minded. Hij is meer een METROM!LF. Want terwijl hij elke ochtend en avond zijn gezicht van een lekkere crème voorziet, geen bier lust, graag een keukenschort aantrekt voor een steak saignant met gezonde salade én mij met plezier naar Ikea vergezelt, trapt hij net zo lief flink op het gaspedaal van zijn Italiaanse bolide, is hij bijzonder visueel ingesteld als het op vrouwen aankomt en heeft hij op tijd en stond behoefte aan me time in het gezelschap van een echte vriend. Hij is gewoon een MAN: Man, Anders Niets.

Gezin & relatie experte
Manon

Lees alle blogs van Manon

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer
5 sterren voor Swiffer

5 sterren voor Swiffer

"

Swiffer krijgt van mij 5 sterren, het verwijdert stof en haren snel en houdt deze goed vast. Je kan overal tussen, onder en aan.

"

Door Ambassador
adina

Swiffer Duster XXL is snel en gemakkelijk

Swiffer Duster XXL is snel en gemakkelijk

"

Ik ben zeer tevreden over de Swiffer Duster XXL. Gaat super snel en gemakkelijk onder de zetels en over de schilderijen en plafondverlichting. Gaat zoveel sneller. Ik ben verkocht.

"

Door Ambassador
dondie