Onze kinderen worden te dik!

Onze kinderen worden te dik!

Onze kinderen worden steeds dikker. Het aantal meisjes van 9 met overgewicht bijvoorbeeld, is in 30 jaar tijd verviervoudigd. Hoe komt dat, en wat kunnen we eraan doen?


Onze kinderen worden te dik!

Onze kinderen worden steeds dikker. Het aantal meisjes van 9 met overgewicht bijvoorbeeld, is in 30 jaar tijd verviervoudigd. In België is zo’n 11% van de kinderen onder de 18 jaar te zwaar, in de leeftijdsgroep van 5 tot 10 jaar loopt dat aantal op tot 14%*. Hoe komt dat? Wat is het risico van overgewicht en vooral: wat kunnen we eraan doen?

onze kinderen worden te dikAls je om je heen kijkt, weet je eigenlijk al waarom wij met zijn allen, en dus onze kinderen, steeds dikker worden. Stations, winkelstraten, sport- en schoolkantines liggen vol snelle, vette happen. Een zakje friet en een hamburger heb je meteen binnen, terwijl je bijna een marathon moet lopen om dat aantal calorieën te verbranden. Thuis houden tv en computer onze kinderen binnen en de verwarming op de slaapkamer zorgt ervoor dat hun lichaam niet meer zoveel energie verbruikt om op temperatuur te blijven.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid
Grote risico’s
We eten dus meer en bewegen minder. Maar hoe erg is het eigenlijk als kinderen te zwaar zijn? Heel erg. Dikke kinderen hebben vaak een laag zelfbeeld, weinig zelfvertrouwen en leggen daardoor moeilijk contacten. Bovendien zijn er lichamelijke gevaren. Dikke kinderen krijgen last van hun voeten, enkels, knieën en rug. Ze hebben een grotere kans op schimmelinfecties, luchtweginfecties, acne en striemen. Als ze ouder worden, lopen ze meer dan anderen risico op hoge bloeddruk, een te hoog cholesterolgehalte, galstenen, hart- en vaatziektes, diabetes en kanker. Dat wenst toch niemand zijn kind toe? Wanneer je kind te dik is, moet je er dus iets aan doen. Om te weten komen of je kind te zwaar is, ga je naar www.gezondheid.be. Daar kan je de BMI (body mass index) van je kind berekenen. Is je kind veel te zwaar, ga dan naar je huisarts voor een goed dieetplan. Heeft het maar een beetje overgewicht, dan kunnen onze tips helpen.

10 tips

  1. Geef het goede voorbeeld. Als je zelf veel snoept of weinig beweegt, maak je het voor je kind niet makkelijker.
  2. Wees solidair met je kind. Als het hele gezin meer beweegt en gezonder eet, voelt het zich minder alleen in de strijd tegen de kilo’s.
  3. Zorg dat je kind altijd ontbijt. Het heeft dan genoeg energie om de dag te beginnen en zal minder snel om tussendoortjes vragen.
  4. Leer neen te zeggen als je kind een tussendoortje vraagt. Dat is niet makkelijk, maar het heeft echt wel resultaat als je consequent bent. Al mag een vieruurtje natuurlijk, maar hou het dan gezond met een stuk fruit.
  5. Maak het je kind en jezelf makkelijk: haal zo weinig mogelijk ongezonde dingen in huis.
  6. Bedenk dat ook in frisdranken en vruchtendranken veel suiker zit.
  7. Maak van het eten iets gezelligs. Neem de tijd om te tafelen en zet de tv uit.
  8. Spreek met je kind een maximumtijd af als het vaak tv kijkt of aan de computer zit.
  9. Stimuleer je kind om te bewegen. Sporten is natuurlijk prima, maar je beweegt ook als je de hond uitlaat, buiten speelt of met de fiets naar school gaat.
  10. Beloon je kind niet met snoep, maar met complimentjes of een cadeautje zoals een dagje naar de speeltuin.
onze kinderen worden te dikGezond spelletje!
Gezond eten: het klinkt misschien saai, zeker voor een kind. Maar dat hoeft het niet te zijn. De Federale Overheidsdienst heeft ‘Eetniealles’ bedacht, een leuke onlinetest die je kind op een speelse manier laat kennismaken met gezonde eet- en leefgewoonten. Eens samen spelen? Klik hier!

*bron: Gezondheidsenquête België, 2004

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer