Persbericht: Vrouwen hebben minder maar willen meer

Persbericht: Vrouwen hebben minder maar willen meer

Zin in meer onderzoekt de besteding van 8000 vrouwen Strombeek-Bever, 7 maart 2012 - In moeilijke economische tijden gaat men zijn budget al eens onder de loep nemen. Maar waar spendeert de Vlaamse vrouw haar tijd en geld nu precies aan? In het najaar van 2011 gunden meer dan 8000 bezoekers* van www.zininmeer.be een kijkje in hun portefeuille en tijdsschema. Blijkt dat de Vlaamse vrouw vooral aan één ding weinig gaat spenderen, en dat is aan zichzelf. Al heeft ze het tegelijkertijd ook moeilijk om te besparen op haar fashion- en verzorgingsuitgaven.


De portemonnee en wat eruit gaat

Op sommige dingen mag je gewoon niet besparen.
Iedereen vindt het wel eens leuk zichzelf te verwennen. En daarvoor zijn de Vlaamse vrouwen bereid om af en toe wat dieper in hun portefeuille te duiken. De helft van de ondervraagde vrouwen geeft immers toe wel eens een te duur kledingsstuk of beautyproduct te kopen. Desondanks hebben ze wat kledij betreft nog altijd het liefst véél voor hun geld: 70% koopt liever veel goedkope stuks dan één duurder stuk. Daarnaast zegt 10% kledij nooit prijsbewust te kopen. Voor beauty en verzorging daarentegen letten de ondervraagde vrouwen wat meer op het prijskaartje.

De Zin in meer-enquête toont aan dat meer dan 50% van de vrouwen minder dan een vijfde van het gezinsbudget aan kledij en schoenen spendeert. En in dit budget knippen ze liever niet, zelfs al is het een magere maand. Ook beknibbelen in de dagelijkse verzorging is een no- ! Meer dan acht op de tien vrouwen besparen niet of enkel als het echt niet anders kan op dagelijkse verzorging. Twee derde van de vrouwen vindt het dan weer geen opgave om te besparen op make-up.

Verder gaat een leeuwendeel van het inkomen naar voeding en naar de kleding en verzorging van de kinderen. Aan de inrichting van het huis wordt weinig besteed. Maar waar de Vlaamse vrouwen het minst aan besteden, is aan zichzelf: 80% van de ondervraagde vrouwen geeft slechts een fractie van het huishoudbudget uit aan zichzelf.

Over huishoudaankopen beslissen vrouwen zelf! Of toch bijna.
Over de dagelijkse aankopen beslist 69% van de Vlaamse vrouwen gewoon zelf. 28% neemt deze aankoopbeslissingen echter wel in samenspraak met de partner. Toch kunnen ze niet claimen helemaal niet beïnvloed te worden in hun aankopen: de helft van de vrouwen gebruikt voor huishoudproducten hetzelfde merk als hun moeder.

Liever op reis dan op restaurant
In crisistijden kan het huishoudbudget wat krapper zijn dan anders. Hoe gaat de Vlaamse vrouw zich daartegen wapenen? Zes op de tien vrouwen besparen probleemloos op restaurantbezoekjes en meer dan de helft van de vrouwen bespaart makkelijk op de inrichting van hun huis. De ondervraagde vrouwen tornen daarentegen bij voorkeur niet aan hun budget voor kleding, reisjes en hobby’s.

De kostbare tijd en wat ermee gebeurt

Werk en het huishouden gaan ten koste van tijd met het gezin.
Tijd is een kostbaar goed, we hebben er allemaal te weinig van. Uit de enquête blijkt dat bij de Vlaamse vrouwen vooral hun job de boosdoener is. Een derde van de ondervraagde vrouwen geeft aan dat ze meer dan de helft van hun tijd aan het werk spenderen. Ook het huishouden slorpt een groot aandeel van hun tijd op. Meer dan 80% van de vrouwen besteedt namelijk tot een kwart van hun tijd aan het huishouden.

Logischerwijs moeten enkele andere aspecten van hun leven het daardoor ontgelden. Zo geeft bijna 60% van de vrouwen aan dat ze minder dan een derde van hun tijd aan hun kinderen kunnen spenderen. Ook hun relatie blijkt al eens het onderspit te moeten delven. Maar de grootste verliezer zijn … zijzelf! Me-time is het schaarst in de tijdsbesteding van de Vlaamse vrouw. Meer dan zeven op de tien vrouwen spenderen slechts 10% of minder van hun tijd aan zichzelf.

If I was a rich girl …
In een ideale wereld hadden we nooit tijd of geld te kort! Hoe zouden de Vlaamse vrouwen deze eindeloze resources besteden? Meer dan 75% van de vrouwen wil graag meer tijd voor zichzelf en hun gezin. In een ideale wereld zouden ze dan ook meer tijd aan zichzelf, hun kinderen en hun relatie spenderen.

Op www.zininmeer.be geven De Zin in Meer-expertes je maandelijks tips & tricks om het efficiënter aan te pakken.

In maart selecteert Manon jullie beste tips voor een superzondag met de kids en maak je kans op een verblijf in Disneyland Parijs.

In april is het de beurt aan Hilde: krijg online modeadvies of neem deel aan de wedstrijd en ontvang Hilde bij je thuis.

In juni fleurt Nathalie je interieur op. Krijg online decoadvies of schrijf je in en win een heuse make-over.

In augustus gaat Evelien aan de slag met wat ze in je koelkast vindt en maak je kans op een workshop ‘budget koken’.

In oktober maken we tijd voor jou. Vind dankzij Kristel je evenwicht terug en maak kans op een verblijf in een wellnesshotel.

*De enquête werd afgenomen op de website www.zininmeer.be tussen september en oktober 2011

Over Zin in Meer
Zin in Meer is een initiatief van Procter&Gamble dat in verschillende Europese landen actief is. Zin in Meer is ook beschikbaar in magazinevorm met heel wat nuttige informatie en tips voor de vrouwelijke consument. Het magazine en de website brengen een evenwichtige mix van redactionele artikels en merkinformatie zoals Pampers, Pantene, Ariel, Dash, Oral-B, Braun etc.

Voor meer informatie, surf naar www.zininmeer.be.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

-einde persbericht-
Voor meer informatie of beeldmateriaal van The Big Five, surf naar www.pgbeauty.be of contacteer:

  • Inge De Backer bij P&G, tel 0479 99 34 12 of via mail: debacker.ij pg.com
  • Molly Verbeeck bij Porter Novelli, tel. 02 235 01 48 of 0476 90 36 46 of

molly.verbeeck porternovelli.be

Opgelet: de website www.pgbeauty.be is een website voor journalisten; deze mag niet gecommuniceerd worden aan de lezers.

n spenderen slechts 10% of minder van hun tijd aan zichzelf.

If I was a rich girl …
In een ideale wereld hadden we nooit tijd of geld te kort! Hoe zouden de Vlaamse vrouwen deze eindeloze resources besteden? Meer dan 75% van de vrouwen wil graag meer tijd voor zichzelf en hun gezin. In een ideale wereld zouden ze dan ook meer tijd aan zichzelf, hun kinderen en hun relatie spenderen.

Op www.zininmeer.be geven De Zin in Meer-expertes je maandelijks tips & tricks om het efficiënter aan te pakken.

In maart selecteert Manon jullie beste tips voor een superzondag met de kids en maak je kans op een verblijf in Disneyland Parijs.

In april is het de beurt aan Hilde: krijg online modeadvies of neem deel aan de wedstrijd en ontvang Hilde bij je thuis.

In juni fleurt Nathalie je interieur op. Krijg online decoadvies of schrijf je in en win een heuse make-over.

In augustus gaat Evelien aan de slag met wat ze in je koelkast vindt en maak je kans op een workshop ‘budget koken’.

In oktober maken we tijd voor jou. Vind dankzij Kristel je evenwicht terug en maak kans op een verblijf in een wellnesshotel.

*De enquête werd afgenomen op de website www.zininmeer.be tussen september en oktober 2011

Over Zin in Meer
Zin in Meer is een initiatief van Procter&Gamble dat in verschillende Europese landen actief is. Zin in Meer is ook beschikbaar in magazinevorm met heel wat nuttige informatie en tips voor de vrouwelijke consument. Het magazine en de website brengen een evenwichtige mix van redactionele artikels en merkinformatie zoals Pampers, Pantene, Ariel, Dash, Oral-B, Braun etc.

Voor meer informatie, surf naar www.zininmeer.be.

-einde persbericht-
Voor meer informatie of beeldmateriaal van The Big Five, surf naar www.pgbeauty.be of contacteer:

  • Inge De Backer bij P&G, tel 0479 99 34 12 of via mail: debacker.ij pg.com
  • Molly Verbeeck bij Porter Novelli, tel. 02 235 01 48 of 0476 90 36 46 of

molly.verbeeck porternovelli.be

Opgelet: de website www.pgbeauty.be is een website voor journalisten; deze mag niet gecommuniceerd worden aan de lezers.

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer