Begin de dag goed

Begin de dag goed

Met een aantal slimme en eenvoudige dingen kun je 's ochtends goed van start gaan


Op sommige dagen lijkt het wel of we met het verkeerde been uit bed zijn gestapt. Alles gaat mis. Maar als je een goede ochtendroutine creëert, kun je dat voorkomen.

Moet je elke ochtend rennen om op tijd te komen? Is het altijd een uitdaging om de kinderen tijdig het huis uit te krijgen en zelf ook op tijd op het werk te komen? Is het thuis een chaos 's ochtends, waarbij iedereen het ontbijt snel naar binnen werkt of overslaat, de kinderen zich moeten haasten, hun huiswerk vergeten, of sleutels kwijtraken? Soms ontstaat er een domino-effect en leidt het ene probleem tot het andere. Als je achterloopt op je schema, belooft dat weinig goeds voor de rest van de dag.

Stel je eens voor dat het elke ochtend vredig en aangenaam zou zijn in huis, in plaats van een heksenketel? Met die positieve instelling zou je zo veel mogelijk kunnen halen uit je dag en tegelijk een fantastisch voorbeeld geven aan je kinderen. Zij zouden ook genieten van de prettige stemming, leren hoe belangrijk deze aanpak is en zelf ook de dag goed beginnen. Het is belangrijk om een goede sfeer te creëren, zodat je kinderen deze ervaring hun leven lang mee zullen nemen.

Net zoals een avondritueel jouw nachtrust en die van je kinderen kan bevorderen, zal een vast ochtendritueel een groot verschil kunnen maken.

1. Sta een beetje vroeger op

Zodra je uit bed stapt is het een gekkenhuis. Vergeet die sluimerknop. Dat geeft je echt geen 15 minuten extra slaap, maar alleen een vals gevoel van extra nachtrust. Je zult heel licht slapen, omdat je in je achterhoofd weet dat de wekker straks weer afgaat. En altijd veel te vroeg. Beter is het om je wekker 15 minuten vroeger te zetten. Dan kun je jezelf nog eens heerlijk omdraaien.

De tijd gaat snel en je hebt er altijd te weinig van. Veel mensen hebben het gevoel dat er niet genoeg uren in de dag zijn om al het werk af te krijgen. En achterstand inhalen is vaak onmogelijk. Daarom moet je prioriteiten stellen en onnodige taken elimineren. Als je bijvoorbeeld 's ochtends je mail moet lezen, wacht dan een uur of twee met antwoorden, tenzij het dringend is. Doeltreffend tijdsbeheer betekent prioriteiten stellen en taken op een praktische manier organiseren. Gebruik een timer om te zien hoelang taken duren of stel jezelf een limiet. Beperk de stress door tijd te besparen.

2. Doe een paar oefeningen.

Worden je kinderen moe en knorrig wakker? Laat zien dat ze ook vrolijk uit de veren kunnen komen. Neem 15 seconden de tijd om je armen goed te strekken. Als ze uit bed klimmen, laat ze dan samen met jou wat stretchen. Raak je tenen aan en reik naar het plafond. Of doe samen de zonnegroet om alle spieren op te rekken. Start met één minuut en verhoog dat tot vijf. Als je je spieren rekt, gaat het bloed stromen; door diep in te ademen krijg je extra zuurstof binnen. Sluit je minitraining af met wat cardiofitness: een paar spreidsprongen waarbij je met je armen zwaait. Als je je hart aan het werk zet, zal je lichaam klaar zijn om aan de dag te beginnen.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

3. Een goed ontbijt

Maak een paar verschillende gezonde ontbijtideeën van tevoren klaar, zodat je je niet hoeft te haasten. Kies voor een eenvoudig, snel en licht ontbijt, dat evenwichtig en voedzaam is. Ontbijt is een fantastische bron van brandstof tijdens de dag, dus sla het niet over.

  • Havermout, muesli, ontbijtgranen of quinoa met gedroogde vruchten
  • Yoghurt, granola en fruit
  • Ontbijtpizza, taco of wrap met ei en ham of zalm

Neem geen zoete ontbijtgranen, pasteitjes en vruchtensappen, maar kies voor echt fruit als bron van suiker en neem multigranen voor de koolhydraten. Zo houd je energie tot aan de lunch. Geniet van het samen ontbijten met je gezin en praat over de leuke dingen van de komende dag. Zet altijd water op tafel om het vochtgehalte weer aan te vullen na de nacht.

Laat je kinderen helpen bij de taken die ze gemakkelijk kunnen doen. Laat ze van tevoren weten welke rol ze zullen spelen — chef, kelner of afruimer. Ook als je de lunchtrommels maakt, kunnen je kinderen helpen.

4. Zet een oppeppend muziekje aan

Met vrolijke muziek wordt iedereen op een prettige manier wakker. Je kunt een beetje meedansen terwijl je het bed opmaakt of het ontbijt klaarmaakt. Waarschijnlijk hoef je je kinderen ook minder aan te sporen, omdat ze vanzelf in beweging komen door de muziek. Zelfs het meest hardnekkige ochtendhumeur zal verdwijnen als iedereen meezingt met een geweldige song.

5. Maak een checklist

Met een beetje voorbereiding voorkom je paniek 's ochtends vroeg. Leg de kleren 's avonds al klaar en bedenk ook van tevoren wat je gaat eten. Hang een lijstje op met wat er allemaal moet gebeuren 's ochtends vroeg, om chaos te vermijden. Schrijf ook op het lijstje wie waarmee moet helpen. Als je een minuut de tijd neemt om het lijstje door te lopen, vooral de dingen die je gemakkelijk vergeet, zul je je beter georganiseerd voelen en zal de dag beter verlopen.

  • Bed opmaken
  • Tandenpoetsen
  • Rugzak: huiswerk
  • Lunchtrommel
  • In agenda kijken naar naschoolse activiteiten
  • Nog iets?
  • Knuffel niet vergeten!

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer
5 sterren voor Swiffer

5 sterren voor Swiffer

"

Swiffer krijgt van mij 5 sterren, het verwijdert stof en haren snel en houdt deze goed vast. Je kan overal tussen, onder en aan.

"

Door Ambassador
adina

Swiffer Duster XXL is snel en gemakkelijk

Swiffer Duster XXL is snel en gemakkelijk

"

Ik ben zeer tevreden over de Swiffer Duster XXL. Gaat super snel en gemakkelijk onder de zetels en over de schilderijen en plafondverlichting. Gaat zoveel sneller. Ik ben verkocht.

"

Door Ambassador
dondie