Brein training : 10 manieren om het goed te doen

Brein training : 10 manieren om het goed te doen

Neurologen hebben onlangs ontdekt dat we een veel actievere rol kunnen spelen bij het trainen van onze hersenen. Grijze cellen fris je gauw op met deze gouden tips! Lees snel verder.


Hoe kan het menselijk brein – het bewustzijn, het ‘ik’, onze vrije wil, emotie en al de rest – volledig afhankelijk zijn van een knobbelige, bolvormige, lelijke verzameling sponzige, natte delen? Hersenspecialisten weten al lang dat pieken in de neuronen veel te maken heeft met wie we zijn (en hoe we denken, doen en voelen). Maar, nieuwe informatie – dankzij nieuwe ontwikkelingen in hersenscan technologieën – over neuroplasticiteit (het vermogen van de hersenen om zich aan te passen aan nieuwe stimulansen), neurogenesis (het vermogen van de hersenen om te vernieuwen/verjongen) en hersenreorganisatie (de capaciteit om na letsel bepaalde hersenfuncties naar onbeschadigde delen over te brengen) leert ons iedere dag meer. Hoewel het merendeel van het intensieve leren (en veranderingen in de hersenen) al plaatsvindt in de baarmoeder en tijdens onze kinderjaren, blijven de hersenen veranderen en aanpassen tijdens ons hele leven. Herhaalde activiteiten (gedachten, gevoelens of acties) versterken de neurologische circuits verbonden aan die activiteit. Door een vaardigheid te herhalen kunnen we eigenlijk heel gericht onze hersenen trainen.

Hersenen trainen

De wetenschap vertelt ons dat het brein tussen zo’n vier en tien gedachten per keer kan verwerken. Netwerken die weinig gebruikt worden raken hierdoor gewend de vaker gebruikte netwerken te versterken. Het volwassen brein kan ook nieuwe neuronen groeien en hierbij nieuwe connecties maken.

In ons brein kunnen zowel normale als abnormale veranderingen gebeuren. Ons brein oefenenop zowel goede en slechte gewoonten en vaardigheden. Door bijvoorbeeld slechte vaardigheden constant te herhalen, zullen deze de overhand nemen.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

10 x brain training

Zoals we al zeiden kan je je hersenen trainen. Hieronder geven je tien tips om jouw grijze massa te stimuleren.

  1. Hoe vul jij je tijd in en gebruik je jouw hersenen? Benut je je grijze massa optimaal? Train je het brein om de resultaten te krijgen die je zoekt? We kunnen bewuste keuzes maken over de informatie, vaardigheden en technieken waarmee we onze hersenen aan het werk zetten.
  2. Daag jezelf uit. Onze hersenen zijn het allerliefst lekker lui dus het is aan ons om ze uit te dagen. Hoe meer we onze hersenen aan het werk zetten, hoe beter en verfijnder ze zullen werken.
  3. Blijf leren. We worden enkel gelimiteerd door wat we de hersenen geven! Hoe meer we van ons brein vragen, hoe meer corticale ruimte het aanmaakt om deze nieuwe taken te verwerken.
  4. Focus op focus. Een slecht geheugen, verminderd concentratievermogen en een lage aandachtspanne zijn vaak de eerste tekenen van een minder scherp brein, of dit nu aan leeftijd, stress of ligt. Activiteiten die intensieve focus vragen zoals kruiswoordraadsels, sudoku, hoofdrekenen of schaken zullen die delen van de hersenen opnieuw stimuleren.
  5. Leid een multi-dimensioneel leven. We kiezen dus best activiteiten die verschillende delen van het brein tegelijk stimuleren. Bijvoorbeeld, door tijd en geld te spenderen aan dingen doen (in plaats van kopen).
  6. Respecteer je grenzen. Hoewel lichte stress motiverend kan werken, leidt chronische stress juist tot verhoogde (of verlaagde) connecties in bepaalde delen van onze hersenen waardoor een chemisch onevenwicht ontstaat in de elektrische en chemische synergie van ons brein. Chronische stress kan zelfs hersencellen doden.
  7. Groepstactieken. Een van de meest over het hoofd geziene factoren in breinoefeningen is sociale interactie. Sociaal bezig zijn wordt geassocieerd met een tot 60% lagere kans op dementie, waarschijnlijk omdat sociaal zijn de aanmaak van ontstekingsremmende chemicaliën in de hersenen stimuleert en een opbouw van stresshormonen helpt tegen te gaan.
  8. Lichamelijke oefening. Bewegen is een van de meest effectieve manieren om nieuwe hersencellen aan te maken. Onderzoek wijst uit dat lichamelijke oefeningen/sporten het volume van onze grijze massa vergroot en ontstekingen tegen gaat. Regelmatig cardio inlassen – zoals een flink stuk wandelen of fietsen – versterkt ook gelijk de bloedvaten die de hersenen van zuurstof voorzien.
  9. Vitamine D3. Nieuwe studies stellen voor dat vitamine D3 een grote impact zou kunnen hebben op het voorkomen van neurodegeneratieve ziekten zoals Alzheimer. Hoewel we D3 halen uit zonlicht (wanneer grote delen van het lichaam worden blootgesteld aan de zon) en voor een deel uit vis, lijkt het vandaag wel alsof iedereen een tekort heeft aan vitamine D3. Een supplement van minimaal 5000 IU per dag is dan ook een aanrader.
  10. Rust. Voldoende goede, kwalitatieve slaap is essentieel voor je mentale functioneren. Onvoldoende of slechte slaap leidt tot verminderde functies in je prefrontale cortex waardoor onze hersenen enkel op de essentiële zaken kunnen focussen. Hoewel we denken dat we af en toe best een beetje minder kunnen slapen, betekent dit dat we de cruciale stadia in onze slaapcyclus kunnen overslaan waarin neurons regenereren en nieuw geleerde informatie of vaardigheden worden opgeslagen. En laat ons niet vergeten, lekker slapen begint natuurlijk bij hemels ruikend beddengoed.
Valt het wel eens voor dat jij wat vergeet? Vertel het ons.

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer