De rauwe waarheid

De rauwe waarheid

Is een rauw dieet het pad naar een stralende gezondheid of is het een klap in het gezicht van de wetenschap? Zin in meer zet de voor- en nadelen over raw food voor je op een rij.


Op een zeker moment hebben alle soorten voeding wel hun moment in de spotlights gehad. En nu is het de beurt aan raw food. Het idee is simpel: eet plantaardig, ongekookt, ‘levend’ voedsel dat niet is blootgesteld aan hitte boven de 47 graden. Je krijgt hierdoor meer voedingsstoffen binnen dan wanneer je hetzelfde voedsel gekookt eet. Want, claimen zij die een rauw dieet volgen, als je voedsel boven deze temperatuur verwarmt, gaat veel van de voedingswaarde verloren. Terwijl je je eten ook nog eens moeilijker verteerbaar maakt voor je lichaam, omdat de natuurlijke enzymen vernietigd zijn. 

De meningen zijn verdeeld onder de raw food aanhangers over hoe streng je zou moeten zijn. Sommigen zijn gelukkig met tussen de 75% en 85% van de tijd rauw eten (een rauw dieet van onder de 80% wordt als optimaal beschouwd), terwijl anderen echt 100% rauw eten. En hoewel er ook enkele vleeseters tussen zitten is de meerderheid vegetarisch of veganistisch met voldoende fruit, groente, noten, zaden, kruiden, bloemen, zeewier, koudgeperste oliën en spruiten. 

Dus, ongezonde vetten zijn uit, samen met bewerkt voedsel, hormonen, kunstmatige smaakstoffen en bewaarmiddelen. Allemaal goed nieuws als je bedenkt dat het gemiddelde Westerse dieet veel te veel rotzooi bevat en maar een enkeling onder ons de aanbevolen vijf porties groente of fruit op een dag binnen krijgt. 

Voeg voldoende alkalisch-vormende voedingsmiddelen (zoals bladgroente, bepaalde granen en niet-zoete vruchten zoals pompoen, tomaat en aubergine) toe aan je dieet en verwijder de zuurvormende (vlees, geraffineerde suikers, onverzadigde vetten, bewerkte soya producten, koffie en fris) en je hebt het antwoord op al je dieetproblemen. Dus, moeten we ons fornuis gerust laten en massaal voor rauw gaan? 

De argumenten voor en tegen op een rij:

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

JA! (zeggen de raw food aanhangers)
Het is niet allemaal selder en wortels: zo lang het eten onder de 47graden wordt klaar gemaakt, wordt het als rauw beschouwd. Gekookte voeding eten put de enzymereserven van je lichaam uit totdat je uiteindelijk je eten niet goed meer kunt verteren. Het resultaat, zeggen ze, is een gebrek aan energie en vermoeidheid. 80% rauw eten is optimaal volgens de raw foodies. 

MISSCHIEN (zeggen de diëtisten)
Er zijn veel aspecten van een rauw dieet die erg gezond zijn, waaronder het feit dat je bewerkte voeding uit je dieet verwijdert en de nadruk legt op zo puur mogelijk eten en hart- en vaat beschermende vetten. Maar een rauw dieet kan bepaalde voedingsstoffen tekort komen. Terwijl er meer voedingstoffen zitten in onverwarmd of bewerkt eten, worden bepaalde voedingsstoffen door je lichaam beter opgenomen in gekookte ingrediënten. Het lichaam kan betacaroteen (in oranje, rode en gele groente) bijvoorbeeld beter opnemen wanneer deze groenten gekookt zijn. 

NEE (zeggen de wetenschappers)
Het principe waarop raw food gebaseerd is, namelijk dat verhitting de enzymen vernietigt, klopt niet. Het lichaam maakt de nodige enzymen zelf aan om eten te kunnen verteren. 

Rauw voor beginners

  1. Voeg langzaam meer rauw eten toe aan je dieet en verwijder 30 dagen lang dingen zoals tarwe, zuivel, verzadigde vetten en suiker. 
  2. Probeer één maaltijd per dag volledig rauw te houden, dus een slaatje voor de lunch of een verse smoothie als ontbijt. 
  3. Voeg rauwe groente toe aan iedere maaltijd, wat plakjes komkommer bijvoorbeeld, een bordje fruit of een dip gemaakt van rauwe noten, met verse kruiden op smaak gebracht. 

Voor je begint!
Een dieet met enkel rauw eten is ongeschikt voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, zuigelingen en kinderen, ouderen en mensen die risico hebben op osteoporose. Ga altijd bij je huisarts te rade voordat je radicale veranderingen doorvoert. 

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer
Dash maakt wit en fris

Dash maakt wit en fris

"

Dash is werkelijk de beste! Witter kan niet en frisser ook niet. Zowel over de poeder als over de gel zeer tevreden voor mijn witgoed! [...]

"

Door Ambassador
miffy

Een pluim voor Dash

Een pluim voor Dash

"

Dash, ja ik kan niet meer zonder, alle weken een kookwas met Dash. Mijn gezin en ikzelf dragen veel bleke kleren en met Dash houden we dat fris en blijft wit! Doe zo voort met Dash en dat mag goed gevierd worden, het verdiend een pluim!

"

Door Ambassador