De juiste voeding voor een goede gezondheid

De juiste voeding voor een goede gezondheid

Met gezonde, evenwichtige voeding boek je pure gezondheidswinst. Door gezond te eten verminder je immers niet alleen het risico op diabetes, obesitas, hart- en vaatziekten en kanker, je krijgt ook meer energie én je gaat er beter uitzien.


Gezonde voeding in cijfers

Als je deze voedingsmiddelen dagelijks op je menu zet, bewijs je je gezondheid een grote dienst :

  • Vlees, vleeswaren, vis, eieren of sojaproducten zijn onschatbare eiwitbronnen. Een dagelijkse portie van 100g is reeds voldoende.
  • Eet bij voorkeur 2 tot 3 stuks vers fruit per dag.
  • Groenten mag je onbeperkt eten. Drie porties van 100g is een minimum.
  • Zorg dat je minstens 1,5 liter vocht binnen krijgt.
  • In iedere maaltijd zou de helft van de calorieën moeten afkomstig zijn uit zetmeelhoudende producten zoals aardappelen, brood, rijst, pasta's of granen. Kies zoveel mogelijk voor de volkoren varianten.
  • Je dagelijkse calciumvoorraad haal je uit drie porties melk(producten) of met vitamine B2 verrijkte sojaproducten.
  • Een mespuntje smeervet op de boterham en 1 eetlepel bereidingsvet voor de warme maaltijd levert voldoende essentiële vetzuren en vetoplosbare vitaminen.
Voeding

Gezonde voeding is geen keurslijf

Koekjes, snoep, chips, taart, … ze kunnen toch zo lekker zijn ! Goed nieuws: zondigen is geen ramp. Het leven moet nog leuk blijven en bovendien hoeft niet elke dag 100% evenwichtig te zijn. Ben je even afgeweken van het rechte pad, dan kan je dat de volgende dag goed maken door extra gezond te eten. Zo spreid je een evenwichtige voeding over verschillende dagen.

Stap voor stap naar een betere gezondheid

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Geleidelijke aanpassingen van je voedingspatroon zijn makkelijker haalbaar dan drastische veranderingen. Eet je niet genoeg porties fruit en groenten ? Begin met een dagelijkse extra portie. Eet je graag vetrijke voedingsmiddelen zoals vette vleeswaren of zware sauzen ? Schrap die dan niet van je menu maar beperk de porties of kies alternatieven met een lager vetgehalte. Zo evolueer je stap voor stap naar een gezondere levensstijl.

Gezonde voeding hoeft niet duur te zijn

Alimentation

Om gezond te eten hoef je echt geen aanslag te plegen op je portemonnee. Om te beginnen heb je geen light voeding, zeldzame producten of extra vitaminesupplementen nodig. Groenten en fruit kan je voordelig kopen in het seizoen. Van vlees of vis heb je maar 100g per dag nodig, dus daar hoef je ook geen fortuin aan uit te geven. Een zelf bereide gezonde maaltijd is voordeliger dan kant-en-klare maaltijden en snacks. En om de dorst te lessen is er geen gezondere en goedkopere drank dan water.

Variatie troef

In een gezond en evenwichtig voedingspatroon zijn meer dan 40 verschillende voedingsstoffen nodig. Geen enkel voedingsmiddel is in staat om al deze stoffen te leveren. Daarom is het erg belangrijk dat je veel varieert en alles met mate eet. Zo krijg je zonder moeite een hele waaier aan voedingsstoffen binnen.

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer
Dash maakt wit en fris

Dash maakt wit en fris

"

Dash is werkelijk de beste! Witter kan niet en frisser ook niet. Zowel over de poeder als over de gel zeer tevreden voor mijn witgoed! [...]

"

Door Ambassador
miffy

Een pluim voor Dash

Een pluim voor Dash

"

Dash, ja ik kan niet meer zonder, alle weken een kookwas met Dash. Mijn gezin en ikzelf dragen veel bleke kleren en met Dash houden we dat fris en blijft wit! Doe zo voort met Dash en dat mag goed gevierd worden, het verdiend een pluim!

"

Door Ambassador

5 sterren voor Swiffer

5 sterren voor Swiffer

"

Swiffer krijgt van mij 5 sterren, het verwijdert stof en haren snel en houdt deze goed vast. Je kan overal tussen, onder en aan.

"

Door Ambassador
adina