Ga voor een blijvende verandering

Ga voor een blijvende verandering

Heb je de neiging om de saaie taken uit te stellen tot morgen? Of ben je zo iemand die in januari keihard de sportschool invliegt om vervolgens die sportschoenen weer op te bergen tot een week voor je zomervakantie? Geen zorgen, Zin in meer brengt raad.


De grootste fout die velen van ons maken is dat we geloven dat een slechte gewoonte afleren simpel is of snel gaat. Maar er bestaat geen ‘quick fix’. Volgens Kristina Gyllensten, psychologe, mentale coach (in Zweden) en één van de auteurs van het boek ”Psykologisk coachning – för varaktig förändring [Mentale coaching – voor blijvende verandering]”, houden we onszelf voor de gek. Het boek is gebaseerd op cognitieve gedragstherapie (of KBT in het Zweeds), echter wordt het hier toegepast op coaching en vandaar de Zweedse benaming KBC. 

– Cognitieve gedragstherapie wordt meestal aangewend als een therapeutische methode wanneer er ernstige, psychiatrische problemen zijn, maar bij het coachen gaat het net over heel gewone, dagdagelijkse dingen die we op lange termijn kunnen volhouden, legt Kristina Gyllensten uit. Zoals niet direct opgeven wanneer het op sporten aankomt…  

Om een blijvende verandering te bekomen, moet je het eerst voldoende tijd gunnen. Maar je moet het werk om die veranderingen door te voeren ook bezien als een proces met verschillende stappen, adviseert Kristine Gyllensten:

1. Identificeer het patroon
Leer het patroon herkennen in het gedrag of de gewoonte die je wilt veranderen en observeer deze slechte gewoonte terwijl het gebeurt. Log je bijvoorbeeld telkens in op Facebook als je eigenlijk werkmails zou moeten behandelen? 

2. Observeer je automatische gedachten
Vraag jezelf af waarom het altijd zo gaat. Welke automatische gedachten beïnvloeden jouw gedrag? Observeer ze en stel ze in vraag. Alleen dan kan je alternatieve gedachten en beelden vinden. Probeer je voor te stellen hoe goed het zal voelen wanneer je eindelijk op al die mails hebt geantwoord, in plaats van je te focussen op hoeveel werk het wel niet is. En misschien beloon je jezelf daarna met wat tijd op Facebook. Beloningen allerlei zijn altijd goede motivaties. 

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

3. Oefen & Beoefen! 
Oefen het herschikken van je gedachten. Ja echt! Oefen! Hier gaat het namelijk meestal mis; wanneer we het een keertje goed hebben gedaan dan verwachten we dat het helemaal vanzelf zo zal blijven verlopen. Niet dus. Om je gedachten en automatismen echt te her-trainen heb je tijd nodig en moet je keer op keer bewust die nieuwe gedachten beoefenen. Dit weten kan een hele troost zijn want dan voelt het niet als een mislukking telkens je weer in oude gewoonten hervalt (waardoor je het makkelijker opgeeft).  

4. Wees bewust
Houd je oefeningen bij. Een keer per dag kan al genoeg zijn. Hoe verlopen de veranderingen? Hoe voelt het? Welke obstakels of moeilijkheden ben je tegengekomen? Waren er zelfs moeilijkheden? Als je dit telkens bijhoudt dan word je je bewust van je eigen gedrag, waardoor je dat hoognodige begrip begint te krijgen dat blijvende veranderingen tijd kosten. Stel een reminder op je smartphone in om je te helpen onthouden. 

5. Weet dat onvoorziene obstakels op je pad kunnen komen
Houd rekening met dingen die gebeuren die je goede voornemens kunnen verstoren. Je ambitie om regelmatig te gaan sporten mag niet gesaboteerd worden door een weekje ziek zijn. Het is dan ook belangrijk om van te voren goede systemen te bedenken zodat je snel weer begint. Dan voelt je ‘mislukken’ wegens ziekte of andere redenen niet zo erg. En is het makkelijker om weer te beginnen! 

6. Kijk terug
Blik terug op vorige veranderingen die je in je leven hebt aangebracht. Het geeft belangrijke informatie over wat je toen hebt gedaan om succesvol te zijn en het geeft je zelfvertrouwen om te weten dat je echt iemand bent die veranderingen kán maken. 

Mocht je desondanks toch niet je gedrag weten te veranderen dan moet je oplettend zijn over het waarom, zegt Kristina Gyllensten. Het is namelijk mogelijk dat je “kleine” probleempje onderdeel uitmaakt van een groter verhaal, waar je misschien een diepgaande, psychiatrische behandeling bij kunt gebruiken. Als je bijvoorbeeld nooit gemotiveerd voelt ondanks meerdere pogingen met inspirerende beloningen, dan is het mogelijk dat je depressief bent. Of wanneer je, ondanks dat je je leven beter hebt weten organiseren met allerlei tijdbesparende gewoontes, je nog altijd even gestresseerd voelt, dan ben je misschien op weg naar oververmoeidheid.  
Dus nogmaals, wees aandachtig over hoe jouw pogingen tot verandering vlotten – of niet. Dan heb je zelf, of met wat hulp, alle voorwaarden in plaats om veranderingen in je leven te brengen en ze vol te houden. 

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer
Dash maakt wit en fris

Dash maakt wit en fris

"

Dash is werkelijk de beste! Witter kan niet en frisser ook niet. Zowel over de poeder als over de gel zeer tevreden voor mijn witgoed! [...]

"

Door Ambassador
miffy

Een pluim voor Dash

Een pluim voor Dash

"

Dash, ja ik kan niet meer zonder, alle weken een kookwas met Dash. Mijn gezin en ikzelf dragen veel bleke kleren en met Dash houden we dat fris en blijft wit! Doe zo voort met Dash en dat mag goed gevierd worden, het verdiend een pluim!

"

Door Ambassador