Gewoon loslaten

Gewoon loslaten

Voor veel vrouwen is je schuldig voelen haast een tweede natuur. Maar waarom zou je je slecht voelen over iets waar je toch geen controle over hebt?


Vrouwen vallen gemakkelijk ten prooi aan schuldgevoelens. Er wordt hen aangeleerd om een verzorgende rol aan te nemen, maar jammer genoeg betekent dit vaak dat ze hun eigen noden laatst stellen. Dus wanneer je een keertje iets voor jezelf wilt doen (nee zeggen, een boek lezen, een gelaatsbehandeling boeken), dan hoor je dat stemmetje achter in je hoofd misschien zeggen dat je eigenlijk iets anders hoort te doen.  

Waarom ‘zou’ je?
Het is belangrijk aandacht te besteden aan die ‘zou’s’. Zijn het je eigen waarden waar je oprecht in gelooft of zijn het de waarden van een ander? Bijvoorbeeld, vindt je moeder dat je kinderen teveel televisie kijken, of vindt je man dat je thuis bij de kinderen hoort te blijven?

1. Vraag jezelf wat er op dit moment belangrijk is in jouw leven.
2. Maak een plan met aangewezen momenten voor al je belangrijke activiteiten, waaronder pauzes. Omdat je ze allemaal in je plan verwerkt, hoef je je geen zorgen te maken over wat je gaat doen wanneer je er niet mee bezig bent of hoe je het in je planning gaat passen. 
3. Er een gebalanceerd leven op na houden betekent niet voor alles evenveel tijd hebben. Werk neemt meestal het merendeel van je tijd in beslag, maar zorg ervoor dat je de juiste hoeveelheid tijd aan de juiste dingen spendeert. 
4. Overcompenseer niet bij je kinderen omdat je je schuldig voelt dat je een werkende mama bent. Het is niet goed voor hen of voor jou. 
5. Kijk naar hoeveel je gezin wint bij wat jij doet. Je bent een voorbeeld voor hen. 

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Gewoon loslaten
Maak een lijstje van alle dingen waar je je schuldig over voelt en vraag jezelf hoe je jezelf kunt ‘vergeven’ en het los kunt laten. Vergelijk deze lijst met jouw persoonlijke waarden om jezelf wat perspectief te geven. Denk na over die schuldgevoelens en probeer te achterhalen wat de echte reden is dat je je zo voelt. 

Onthoud:

  1. Omdat je je schuldig voelt, betekent het nog niet dat je iets verkeerd gedaan hebt. Leer jezelf ‘wat nu?’ in plaats van ‘ik zou moeten’ te denken. Zo stop je met piekeren over wat je anders zou kunnen hebben gedaan en in plaats daarvan jezelf te richten op de toekomst. 
  2. Praat met een vriendin. Het perspectief van anderen kan het jouwe helpen veranderen.
  3. Hang een lijst met jouw prioriteiten ergens waar je hem kunt zien, en de volgende keer dat dat stemmetje begint op te spelen, kijk naar je lijst. Als het niet in de top drie staat is het niet belangrijk.  

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer