Hardop Lachen

Hardop lachen

Nieuw onderzoek toont aan dat lachen sociale banden helpt versterken, ons humeur verbetert en spanningen vermindert. Zin in meer brengt je tips om vaker te lachen.


Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid
  1. Denk terug aan de laatste keer dat je moest lachen tot je buikpijn had. Haal het moment terug aan als je een dipje hebt of je wat triestig voelt. Of houd een ‘grappig’ boek bij. Iedere keer dat iemand (de kinderen bijvoorbeeld) iets grappigs zeggen of doen, schrijf je het op. Leuke citaten, geweldige scenes uit een film, favoriete mopjes… Noteer het allemaal. En als je een keertje behoefte hebt aan een lachmomentje, dan weet je precies waar het vandaan te halen!

  2. Forceer een lach. Probeer een lage bariton en daarna een piepstemmetje. Toe, doe maar; niemand die je hoort. Naar het schijnt beurt dit je namelijk ook op, hoe gek je je ook voelt.

  3. Ga naar een lach-yoga les. De Indische arts Dr Madan Kataria begon de lachyogabeweging in 1995. Het idee is dat je net zo lang in groep blijft lachen tot het je spontaan lukt. Hoort er ook bij: rollenspellen met veel stressfactoren en hier mee leren lachen.

  4. Oefen je glimlach, zelfs als je er geen zin in hebt. Sociale psycholoog Fritz Strack ontdekte dat mensen die hun lachspieren moeten gebruiken (door een pen tussen hun tanden te klemmen) strips en cartoons grappiger vonden dan mensen die hun mond toe trokken (door een pen tussen de lippen te houden) – wat suggereert dan onze gelaatsuitdrukkingen invloed hebben op ons humeur.

  5. Haal fijne herinneringen op; ook wel gekend als de ‘hebben we dat écht aangehad?’ momenten. Spreek regelmatig met oude vriendinnen en vrienden af; gegarandeerd dat jullie eens hard kunnen lachen om alles dat jullie vroeger hebben uitgestoken!

  6. Ga eens kijken op de Skype Laughter Chain. Wat begon als een campagne om Skype-naar-Skype gesprekken te promoten mondde uit in een drie uur durende video. De campagne werd in juli 2008 gelanceerd met een vier minuten durend filmpje van acht mensen die een vreemde lach hebben. Kijkers werden uitgenodigd om het filmpje te kijken en hun eigen reacties op te nemen en die toe te voegen aan de ‘ketting’. Toen de ketting werd stopgezet in februari 2009 hadden maar liefst 11.000 mensen in 77 landen hun lach gedeeld!

  7. Neem eens een donkere kijk op het leven… als sarcasme de laagste vorm van humor is, dan is satire zijn betere wederhelft. Lees Oscar Wilde, Dorothy Parker of Christopher Buckley en PJ O’Rourke. Of onze eigenste Dimitri Verhulst?

  8. Mensenkijken. Of je nu in het park zit, in de lounge van het vliegveld wacht of meerijdt in de auto, laat jezelf eens goed gaan en waardeer alle absurditeiten en eigenaardigheden van de mensen die je passeren.

  9. Leer om jezelf te lachen. Humor leert ons onze menselijkheid, zwaktes en gekkigheden aanvaarden. Wat je nodig hebt is een zachtaardige, speelse kijk die onze menselijkheid omarmt maar nooit ten koste gaat van anderen of onszelf. Bezie je leven niet als een drama, maar als een romantische comedy. (H)erken de belachelijke situaties en momenten in het leven, inclusief seks en relaties, en vergroot ze uit!

  10. Lach met je partner. Door lachen verschuift je perspectief en kan je situaties in een ander licht zien. Ontkracht een vervelend moment door erom te lachen nog voordat het irritaties kan veroorzaken.

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

peetje11

peetje11

gemeld

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

  • melden
madelief

madelief

gemeld

soms zijn er mensen met zo een aanstekelijke lach op de trein, dat ik ook spontaan moet meelachen.

  • melden
Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer