Help je lichaam gezond blijven

Help je lichaam gezond blijven

Gezond eten en minder stressen helpt je weerstand opbouwen!


Voeding
Als het aankomt op voeding is er veel dat je kunt doen om loopneuzen en andere kwaaltjes te voorkomen. Nummer één in het lijstje is acht glazen water per dag drinken, wat je eigenlijk allang zou moeten doen, maar tijdens de wintermaanden wordt dit nog belangrijker. Elke cel in je lichaam gebruikt water en door water te drinken spoel je alle gifstoffen en bacteriën weg. Als water niet je favoriete drankje is maak het wat interessanter door bijvoorbeeld een schijfje citroen of wat frambozen toe te voegen. Warme thee, zeker verse munt thee is ook een prima optie. 

Zware, stevige maaltijden zijn niet aan te raden. Je tegoed doen aan calorierijke, suikerhoudende of vettig eten zoals koekjes en andere bewerkte hapjes doen het glucosepeil in je bloed stijgen waardoor je witte bloedcellen loom worden en minder efficiënt virussen kunnen aanpakken. Leg de focus daarom liever op voedingrijk eten zoals vetarme yoghurt, noten en zaden, vis met omega 3 zoals zalm, vitaminerijke groenten zoals bladgroenten, zoete aardappels, tomaten en broccoli zowel als mager vlees zoals kip om ziektes te vermijden.  Vergeet zeker niet look te gebruiken bij het koken: look bevat allicine, een krachtig antimicrobieel ingrediënt dat je helpt bacteriën en virussen het hoofd te bieden. 

Antioxidanten
De beste antioxidanten die je gezond helpen houden zijn vitamines A, C en E.  Vitamine A is een ziektebestrijdend antioxidant en geeft een boost aan je immuunsysteem, voorkomt infecties en bestrijdt deze. Vitamine A reguleert feitelijk je immuunsysteem dat je witte bloedcellen - die schadelijke bacteriën en virussen bestrijden - aanmaakt.  De aangeraden dagelijkse hoeveelheid (ADH) is 4000IU (internationale units) voor vrouwen en 5000IU voor mannen.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Vitamine A vind je in melk, lever en eieren zowel als in worteltjes, erwtjes, pompoen en bladgroenten. Vitamine C vind je in aardbeien, kiwi fruit, rode paprika’s en citrusvruchten. Probeer 500 tot 1000mg vitamine C per dag binnen te krijgen. Vitamine E is nog zo’n geweldige vechter. De ADH voor vrouwen is 8mg en voor mannen 10mg. Vitamine C samen met vitamine E nemen, kan de antioxidante werking verhogen.

Stop stress
Psychologische stress kan je gevoeligheid voor ziekten verhogen. Maar het is niet de stress waar we ziek van worden. Stress brengt andere condities in ons lichaam voort waardoor we vatbaarder worden. Het stresshormooncircuit werkt samen met het immuunsysteem waardoor belangrijke lymphocytwaarden beginnen te dalen. Hoge cortisonewaarden werken de ziektebestrijdende witte bloedcellen tegen omdat het lichaam, dat denkt dat het in acute stress modus zit, de immuuncellen elders stuurt in plaats van waar ze nodig zijn. Probeer tai chi, yoga of andere oefeningen. Ademhalingsoefeningen kunnen stress ook helpen verminderen. 

Probeer dit: ga liggen, haal diep adem tot in je buik. Plaats je hand op je buik en laat deze mee rijzen met je ademhaling. Tel tot zes en adem dan tien tellen langzaam uit. Herhaal tot je je ontspannen voelt. 

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

eeftje

eeftje

gemeld

Wat ook helpt in de wintermaanden is regelmatig een winterwandeling maken, bij mij toch. De zon geeft zoveel energie. Middagpauze in het zonnetje op het werk. Instant energie boost!

  • melden
Tientallen tips voor een schonere was!
Dash maakt wit en fris

Dash maakt wit en fris

"

Dash is werkelijk de beste! Witter kan niet en frisser ook niet. Zowel over de poeder als over de gel zeer tevreden voor mijn witgoed! [...]

"

Door Ambassador
miffy

Een pluim voor Dash

Een pluim voor Dash

"

Dash, ja ik kan niet meer zonder, alle weken een kookwas met Dash. Mijn gezin en ikzelf dragen veel bleke kleren en met Dash houden we dat fris en blijft wit! Doe zo voort met Dash en dat mag goed gevierd worden, het verdiend een pluim!

"

Door Ambassador