Mini tips voor een maxi gezondheid

Mini tips voor een maxi gezondheid

Gezond leven? Voor de ene is het kinderspel, de andere vindt het een heel gedoe. Dankzij deze rits mini tips werk je onbewust en zonder al te veel moeite aan een gezond lichaam én dito geest.


Water

Het allerbelangrijkste wat je lichaam nodig heeft is water. Toch drinken 7 op 10 Belgen te weinig. Drink ’s ochtends een groot glas water als je opstaat. Het zal je helpen om fris aan de dag te beginnen. Een glas water is niet alleen goed voor je energiepeil, maar ook voor je huid en brein. Kun je niet gemakkelijk water drinken? Doe er eens een partje citroen of limoen in voor extra smaak. Nog meer smaak nodig? Een kop (groene) thee zonder zoetstof versterkt je immuunsysteem en heeft ontstekingsremmende eigenschappen. Kamille is eveneens een kruid dat tegen vele kwaaltjes gewassen is.

Margarine in plaats van boter

Gezond koken en eten is ook eenvoudig. Er zijn zoveel alternatieven die nagenoeg dezelfde smaak geven maar veel gezonder zijn. Vervang roomboter steevast door margarine. Margarine bevat niet enkel minder vetten en calorieën maar ook toegevoegde vitamines. Hetzelfde geldt voor room. Gebruik liever lichte room van 7% vet of minder room in plaats van vette, volle room.

Zout

We eten gemiddeld zo’n drie keer meer zout dan ons lichaam nodig heeft. De smaakmaker heeft niet voor niets de bijnaam ‘sluipmoordenaar’, hij kan hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en nierschade veroorzaken. Eet zoutrijke voeding – kaas, olijven, chips, bereid vlees, kant-en-klare maaltijden,… – met mate. Proef je gerecht voor je zout toevoegt en gebruik zoveel mogelijk andere smaakmakers. Mosterd, tuinkruiden, knoflook en gember zijn een stuk gezonder!

Bewegen

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Je hoeft niet intensief te sporten om fit te blijven. Bewegen is voldoende! Neem de trappen in plaats van de lift of roltrap, blijf staan als je op de bus of trein wacht, bekijk je favoriete tv-programma van op een hometrainer, dans zo vaak als je kunt, loop rond terwijl je telefoneert… Bewegen is écht niet moeilijk.

Ontstressen

Humor is een effectieve manier om stress te bestrijden. Kijk regelmatig een comedy, ga op stap met vriendinnen en maak tijd om met de kids te spelen. Voorzie ook af en toe wat me-time. Geniet van een warm bad, plan een uitgebreid diner met je partner of ga alle stress uitzweten in de sportclub.

Slapen

De hoeveelheid slaap die je dagelijks nodig hebt, varieert van persoon tot persoon. Het is wel erg belangrijk om regelmaat in je slaappatroon te hebben. Probeer daarom elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Je zult je door de routine een stuk frisser voelen ’s ochtends. Extra tips om slapeloze nachten tegen te gaan vind je hier.

Klik hier voor nog meer tips voor een gezond leven.

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer
Dash maakt wit en fris

Dash maakt wit en fris

"

Dash is werkelijk de beste! Witter kan niet en frisser ook niet. Zowel over de poeder als over de gel zeer tevreden voor mijn witgoed! [...]

"

Door Ambassador
miffy

Een pluim voor Dash

Een pluim voor Dash

"

Dash, ja ik kan niet meer zonder, alle weken een kookwas met Dash. Mijn gezin en ikzelf dragen veel bleke kleren en met Dash houden we dat fris en blijft wit! Doe zo voort met Dash en dat mag goed gevierd worden, het verdiend een pluim!

"

Door Ambassador