Natuurlijke boosters voor het immuunsysteem

Natuurlijke boosters voor het immuunsysteem

Zin in een oppeppertje voor het immuunsysteem tijdens de winter? Deze experttips helpen ons in het voorkomen van een winterdipje, en geven een zetje aan ons immuunsysteem.


Winter betekent lekker warm binnen zitten maar helaas ook dat we vatbaar zijn voor winterdipjes. Bij veel werkende moeders wordt het verschil tussen een gezonde topperiode of het bezwijken aan een hardnekkig virus vaak bepaald door het immuunsysteem . Door “superfoods” toe te voegen aan ons voedingspatroon, kunnen we onszelf sterker maken en meteen het immuunsysteem een handje helpen.

Regelmatig smullen van deze natuurlijke afweersysteem boosters zal bijdragen aan een sterk immuunsysteem, een gezonde huid, meer energie en een beter humeur. Daarnaast zijn ze gemakkelijk verkrijgbaar bij de groenteboer of gezondheidswinkel in de buurt:

Superkruiden

Superkruiden kunnen regelmatig genuttigd worden als “immuunboosters”. Een goed voorbeeld is Moringa, een plant afkomstig uit het Himalaya gebergte. Een ander voorbeeld is Ginseng, in de hele wereld bekend om zijn energie- herstellende kracht. Het is een zogenaamd “adaptogeen” dat het lichaam ondersteunt voor aanpassingen in stressvolle situaties die dagelijks voorkomen.

Supervoedsel

Superfoods zijn plantaardige en zitten boordevol gezonde voedingsstoffen. De volgende superfoods kunnen we het best in ons voedingspatroon opnemen:

  • Camu Camu: een klein stukje fruit afkomstig van het Amazonewoud. Camu camu bevat een hoge concentratie vitamine C en is een krachtige antioxidant. We kunnen het dagelijks eten in combinatie met honing en citroen om onze immuniteit een zetje te geven. Ook kinderen vinden het lekker, omdat het een lekker drankje is, suikervrij is en gedoseerd kan worden.
  • Baobab: is een fantastische bron van voedingsvezels, die fungeert als prebiotica. Baobab is belangrijk voor de vriendelijke bacteriën in de darmen, die van belang zijn voor het immuunsysteem. Baobab bevat pectine (een soort vezel), calcium, vitamine C en ijzer, waardoor het een immuun stimulerende superfood is.
  • Champignons: reeds eeuwen worden champignons gebruikt om het natuurlijke afweersysteem te versterken. Japanse champignons zijn erg krachtig wanneer ze ergothianeine bevatten, een vorm van vitamine D en ook antioxidant, die zelfs na het koken aanwezig blijft. Champignons verbeteren de aanmaak en activiteit van witte bloedcellen die infecties bestrijden. Shiitake, Maitake en Reishi zijn ook erg doeltreffend en kunnen dagelijks geconsumeerd worden.

Probiotica, Prebiotica en gekweekte voedingsmiddelen

Het spijsverteringskanaal, de frontlinie van het immuunsysteem, is afhankelijk van levende bacteriën (ook wel “microflora” genoemd) om effectief te werken. Zowel prebiotica als probiotica ondersteunen de gezondheid van het immuunsysteem door de bevordering en groei van nuttige darmbacteriën te stimuleren. Beide zouden dus in ons dagelijks voedingspatroon moeten voorkomen. Een goed voorbeeld van probiotica is gekweekte yoghurt – zeker de moeite waard om elke dag te eten. Tot goede bronnen van prebiotica behoren asperges, bananen en cichorei. Andere goede bronnen van zowel pre- als probiotica zijn gefermenteerde en geweekte voedingsmiddelen zoals kimchi, kombucha, guargum, zuurkool en kefir.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Kleurrijke groenten en fruit

Planten bevatten duizenden natuurlijke verbindingen die phytochemicaliën worden genoemd en helpen tegen de bescherming van bacteriën, schimmels en andere bedreigingen. Ook deze chemicaliën kunnen ons beschermen. Om die reden moeten we, wanneer mogelijk, proberen om organisch- en seizoengebonden groenten en fruit te consumeren vanwege hun voedingswaarde. Heldere groenten eten we best rauw. De bessenfamilie hoort bij de krachtigste antioxidanten. We denken aan de blauwe bessen, bramen, cranberries en aardbeien. Anthocyanen zijn de stoffen die de diepe en rijke kleur aan de bes geven (diep rood of paars). Bessen zijn bovendien ook rijk aan vitamine C. Verdere voorbeelden van immuniteitsboosters zijn:

  • Geel gekleurde carotenoïden die voorkomen in zoete aardappel en gele pompoen.
  • Roodgekleurde lycopeen die voorkomt in tomaten en guave.
  • Witte allicine in knoflook
  • Quercetine in uien
  • Resveratrol in rode druiven en rode wijn

Groene thee

Regelmatig nippen aan groene thee is een populaire Chinese gewoonte. Groene thee is een uitstekend middel tegen ontstekingen, tegen ziekteverwekkers in het lichaam en beschermt de cellen tegen DNA-schade.

Zink

Zink wordt vaak over het hoofd gezien, maar is een erg belangrijke immuniteitsbooster. Het bevordert genezing en houdt infecties op afstand. We vinden zink voornamelijk terug in vlees, dus moeten vegetariërs alternatieven vinden zoals pompoenzaadjes.

Ontgiften

Sommige voedingsstoffen helpen het lichaam te ontgiften. Op deze wordt het immuunsysteem minder belast. Een voorbeeld hiervan is chlorofyl, een antioxidant dat voorkomt in groene groenten. Best zoveel mogelijk groen eten dus!

Wei-eitwit

Wei-eiwit, is een eiwit dat gescheiden wordt van melk. Ons lichaam neemt deze stof snel op en het zit boordevol antioxidanten. Wei-eiwitpoeder kunnen we tijdens het ontbijt benutten of aan shakes toevoegen, zéker wanneer we spieren kweken en wensen te behouden.

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer
Een pluim voor Dash

Een pluim voor Dash

"

Dash, ja ik kan niet meer zonder, alle weken een kookwas met Dash. Mijn gezin en ikzelf dragen veel bleke kleren en met Dash houden we dat fris en blijft wit! Doe zo voort met Dash en dat mag goed gevierd worden, het verdiend een pluim!

"

Door Ambassador

Dash maakt wit en fris

Dash maakt wit en fris

"

Dash is werkelijk de beste! Witter kan niet en frisser ook niet. Zowel over de poeder als over de gel zeer tevreden voor mijn witgoed! [...]

"

Door Ambassador
miffy