Pep jezelf op met deze natuurlijke energieboosters

Pep jezelf op met deze natuurlijke energieboosters

Voel jij je soms ook alsof je de fut niet hebt om op te staan ’s morgens, laat staan de hele dag aankan? Af en toe hebben we allemaal een oppepper nodig. Het goede nieuws is dat er veel geweldige, natuurlijke manieren zijn om de spreekwoordelijke pep terug in je step te krijgen.


1. Een gezond, voedzaam dieet
Wees je bewust van wat je eet en wanneer je het eet. Simpel gezegd mag je tank nooit op leeg staan. Het is erg belangrijk om een normale bloedsuikerspiegel te hebben en om de paar uur eten is de makkelijkste manier om dit te doen. Ja, het is soms moeilijk vooruit plannen, maar gezonde snacks bij de hand hebben voorkomt dat je lange tijd zonder bijtanken komt te zitten. Ideaal is regelmatig kleinere, voedzame maaltijdtijden te eten, gecombineerd met volkoren, lage GI* koolhydraten met goede kwaliteit proteïnen en/of vetten. 

Top tips om je energieniveau op peil te houden:

  • Sla nooit ontbijt over. Het geeft je belangrijke energie voor de eerste helft van de dag. 
  • Drink voldoende water. Uitdroging is de meest voorkomende reden voor vermoeidheid. Als je niet zo gek bent op gewoon water, overweeg dan kruidenthee (zoals rooibos of kamille) of voeg kokoswater, een natuurlijk drankje dat veel natuurlijke elektrolyten geeft (net zoals sportdrankjes), toe aan je voedingspatroon. 
  • Als je je moe en uitgeput voelt, vermijd zoetigheid (hoge GI* waarden) en energierijke voeding (zoals energierepen) omdat deze vaak een jojo effect tot resultaat hebben waardoor je na driekwartier alweer meer wilt. 

2. Voldoende slaap, meer beweging
Slaap je genoeg en beweeg je regelmatig? Zo niet, dan zijn dit twee van de belangrijkste stappen die je kunt nemen om je energiepeil weer terug in balans te brengen. 
Ga voor:

  • Zeven tot acht uur slaap per nacht. Snelle power-naps, of dutjes, van zo’n 20 minuten tijdens de dag kunnen je ook enerveren. 
  • Tien tot twintig minuten beweging per dag. Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar de beste manier om meer energie te bekomen is een actieve levensstijl. Sporten rond de middag leidt tot een productievere werkdag. Niet verrassend, als je weet dat bewegen zuurstofrijk bloed door je lichaam naar je hersenen, hart en spieren brengt.  

3. Neem regelmatig tijd voor jezelf
Het is een feit: regelmatig wat tijd vrijmaken voor jezelf in je hectische schema is onmisbaar voor blijvende energie. Auteur Tim Kreider somt het goed op in een The New York Times artikel: “Luiheid is niet een vakantie, een verwenmoment of een slechte gewoonte; het is net zo onmisbaar voor het brein als vitamine D is voor het lichaam, en zonder dit lijden we aan een psychische aandoening zo ontsierend als rachitis.”
Hij vervolgt: “De ruimte en stilte die luiheid biedt is een noodzakelijke conditie om een stapje terug te kunnen nemen van het leven en het als een geheel te kunnen zien, om die onverwachte verbinding te kunnen leggen en te wachten op die wilde zomer blikseminslagen van inspiratie – het is, paradoxaal genoeg, noodzakelijk om je werk gedaan te krijgen.”  

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Haal het meeste uit je vrije tijd. Het is echt essentieel om je batterijen herladen. Benut je vrije tijd nog beter met deze tips: 

  • Neem een kaneelstokje en ruik er eens goed aan om vermoeidheid te verminderen en je wakker te maken. Als er geen kaneel in de buurt is, gebruik dan pepermunt. Je kunt ook wat essentiële olie op een zakdoekje of watje druppelen. 
  • Neem een bad of douche en gebruik zeep of douchegel met citrusvruchten. Dit verhoogt de productie van serotonine, het ‘gelukshormoon’, en verlaagt noradrenaline, een ‘stresshormoon’.
  • Luister en zing mee met muziek. Een studie gepubliceerd in Athletic Insight magazine toonde aan dat slechts 10 minuten per dag naar vrolijke, energieke muziek luisteren een van de snelste manieren is om een extra energieboost te krijgen, op de tweede plaats, net na sporten! 

 

*GI = glucose index = suikers.
Producten met een lage GI waarde hebben weinig suiker, verteren langzaam en geven dus langzaam energie vrij. Producten met een hoge GI waarde hebben veel suiker en geven een snelle energieboost, maar veroorzaken ook een dip zodra ze (snel) verteerd zijn.

 

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Tientallen tips voor een schonere was!
Een pluim voor Dash

Een pluim voor Dash

"

Dash, ja ik kan niet meer zonder, alle weken een kookwas met Dash. Mijn gezin en ikzelf dragen veel bleke kleren en met Dash houden we dat fris en blijft wit! Doe zo voort met Dash en dat mag goed gevierd worden, het verdiend een pluim!

"

Door Ambassador

Dash maakt wit en fris

Dash maakt wit en fris

"

Dash is werkelijk de beste! Witter kan niet en frisser ook niet. Zowel over de poeder als over de gel zeer tevreden voor mijn witgoed! [...]

"

Door Ambassador
miffy