Tijd voor ontspanning!

Tijd voor ontspanning!

Ook soms last van zware benen en voeten na een drukke werkdag? Tijd voor ontspanning! Hier volgen alvast wat handige tips om je benen - en meteen ook je geest - tot rust te laten komen:


1. Afkoelen

Veel geshopt of een lang op het vliegtuig gezeten? Maak die gezwollen enkels weer slank: masseer je benen met ijsklontjes. Verfrissend voor huid en bloedvaten! Je enkels worden slanker en voelen heel ontspannen aan.

2. Hoog in de lucht

Neem je voor je werk vaak het vliegtuig? Zorg dat je ontspannen op je bestemming arriveert. Drink tijdens de vlucht om de 30 minuten minstens één glas water, fruit- of groentesap of kruiden- of vruchtenthee om te voorkomen dat je benen zwaar aanvoelen en je enkels opzwellen. Sta af en toe op, beweeg je voeten, ga op je tenen staan en schommel heen en weer.

3. Zalig badderen

Niks beter om te ontspannen dan een (voet)badmoment. Warm water is heerlijk, het kalmeert lichaam en geest. Maak een voetbadje met een paar druppels van je favoriete badolie, steek je benen tot aan je kuiten in het warme water en geniet. Gebruik ylang-ylang voor harmonie, lavendel om tot rust te komen en citroenbalsem om te ontspannen.

4. Munt tegen de hitte

Geweldige tip om te ontspannen op hete zomerdagen: masseer je benen met een verkoelende muntlotion en leg je voeten daarna even omhoog op een kussen.

5. Voeten omhoog!

Het klinkt zo eenvoudig, en toch nemen de meesten van ons maar zelden de tijd om onze voeten te laten rusten. Gewoon doen! Leg je voeten een paar minuten omhoog. Het bloed kan zo makkelijker naar je hart stromen, wat het ontspannen makkelijker maakt. Je voeten zullen je dankbaar zijn.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

6. Footsie roll

Niks beter om te ontspannen als een heerlijke voetmassage! Ga in een makkelijke houding zitten, zodat je goed bij je voeten kunt, smeer ze in met wat lotion en kneed ze goed vanaf het puntje van je tenen tot je hielen. Een stevige grip is wel nodig, vooral als je slecht tegen kietelen kunt.

7. Oooommm

Heb je al eens geprobeerd te mediteren? Het is echt niet zo moeilijk en het levert je heerlijk ontspannende momenten op, zelfs op de drukste dagen. Sluit je ogen en concentreer je op je ademhaling. Voel hoe je adem helemaal door je lichaam gaat: door je neus, borstkas, longen en maag, en adem dan er weer uit. Diep uitademen is essentieel - inademen gaat dan helemaal vanzelf. Probeer om aan niets te denken.

8. Heerlijk groen

Geef je voeten een verdiende time-out nadat je op hakken heeft gelopen: loop waar mogelijk op blote voeten. Loop op blote voeten door het gras in het park, het zachte zand van het strand of de verfrissende koelte van een klein beekje. Prima voor een gezonde bloedcirculatie en innerlijk evenwicht.

9. Schaapjes tellen

Het is misschien een cliché, maar het is wel waar: slaap is de allerbeste schoonheidsbehandeling. Probeer om 's nachts acht uur te slapen, ook al is dat niet makkelijk. Als je moeite hebt om tot rust te komen, probeer dan om te gaan liggen en je te concentreren op je ademhaling. Als je te veel dingen aan je hoofd hebt, schrijf ze dan op en berg het notitieboekje weg. Slaap lekker … en wordt ontspannen wakker!

10. Lichaamsreis

Heb je wel eens een reis door je eigen lichaam gemaakt? Probeer het! Het is geweldig ontspannend en je leert je lichaam beter aanvaarden. Ga lekker liggen en probeer te ontspannen. Adem diep en concentreer je eerst op je voeten, voel ze, stuur je adem en je energie helemaal naar beneden. Laat daarna je gedachten en concentratie omhoog zweven door je hele lichaam en voel elk deeltje. Beeld je aan het einde in dat je adem licht is dat zich door je lichaam verspreidt. Wedden dat je je boordevol energie én heel ontspannen zult voelen?

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Een nieuwe coupe? Laat je inspireren...