Tips om rugpijn te verlichten en voorkomen

Tips om rugpijn te verlichten en te voorkomen

1. Neem pauzes
Neem ieder uur zeker tien minuten pauze van je bureau - het liefst opgebroken in kleine stukjes - en loop weg van je computer. Ga de post halen, maak een telefoontje en wandel rond terwijl je belt of haal een kop koffie. Studies tonen aan dat zelfs mensen die regelmatig sporten evengoed nog risico lopen op hart- en vaatziekten als ze veelvuldig en lang stilzitten.

2. Varieer je werkhouding
Gebruik een bureaustoel met een kantelfunctie en strek regelmatig je voeten naar voren uit. Of zet ze op de stoelpoten en zit regelmatig eens wat naar voren of naar achteren in je stoel. Als je bureau makkelijk in de hoogte instelbaar is kan je ook nog eens variëren tussen zittend en staand werken.

3. Beweeg
Haal het meeste uit de momenten dat je niet achter je computer zit. Loop, als je bijvoorbeeld even een collega wilt spreken, even naar hun bureau in plaats van een mailtje te sturen. En als je zaken moet plannen of wat denktijd nodig hebt, waarom niet naar een cafeetje gaan om die taken te doen?

4. Stretch
Van stilzitten worden spieren stijf en kort, daarom zijn stretchoefeningen belangrijk. Zelfs aan je stoel kan je met je schouders en hoofd rollen, benen strekken en je heupen bewegen.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

5. Krachtoefeningen met alledaagse objecten
Gebruik alledaagse objecten voor je krachttraining en om spierknopen in de schouders en rug los te werken.

  • Vul waterflesjes en gebruik ze als gewichten. Verstevig rug- en armspieren door met de benen op heupbreedte uit elkaar te staan en een flesje in iedere hand te houden. Til je armen recht naar voren of naar buiten toe tot aan de schouder en laat weer zakken. Herhaal tien keer.

  • Sta tegen een muur met een tennisbal tussen je rug en de muur, en rol je rug over de bal. Een bijzonder effectieve manier om spierknopen in je rug los te werken!

  • Gebruik een Pilatesbal als stoel. Dit is vooral heel goed om je middenrif te stabiliseren, je ruggengraat te verstevigen en rugpijn te verminderen.

  • Gebruik een zetel of lage bank om push-ups en plank oefeningen te doen.

NB Overbelast jezelf nooit als je medische klachten hebt. Als je twijfelt, vraag advies aan je huisarts.

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Hildnol

Hildnol

gemeld

Leuke tips omtrent oefeningen om rugpijn te verminderen

  • melden
Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer
Dash maakt wit en fris

Dash maakt wit en fris

"

Dash is werkelijk de beste! Witter kan niet en frisser ook niet. Zowel over de poeder als over de gel zeer tevreden voor mijn witgoed! [...]

"

Door Ambassador
miffy

Een pluim voor Dash

Een pluim voor Dash

"

Dash, ja ik kan niet meer zonder, alle weken een kookwas met Dash. Mijn gezin en ikzelf dragen veel bleke kleren en met Dash houden we dat fris en blijft wit! Doe zo voort met Dash en dat mag goed gevierd worden, het verdiend een pluim!

"

Door Ambassador