Waarom zijn we altijd zo moe?

Waarom zijn we altijd zo moe?

Vermoeidheid is niet meer wat het vroeger was, maar wat maakt het nu net anders en hoe kunnen we voorkomen dat we zo moe worden?


De totale hoeveelheid lichamelijke, psychologische en omgevingsgebonden stress waar we aan blootgesteld worden is verviervoudigd de afgelopen dertig jaar. We zijn voorbij gelopen aan onze natuur en omdat veel van deze hedendaagse stressfactoren inherent zijn aan onze levensstijl is hun effect onbewust, langzaam en desastreus. 

Alstublieft meneer, ik wil nog wat meer…
Natuurlijk, het eerste waar we aan denken als we moe zijn is slaap – of liever het gebrek eraan. Maar het probleem is niet de hoeveelheid slaap, maar eerder de kwaliteit. Daarnaast vinden heel wat mensen slapen niet belangrijk, terwijl het juist een essentiële rol speelt om goed te kunnen functioneren.

Dat wat nooit slaapt…
Vroeger stond de wereld zo ongeveer stil wanneer de avond viel. Maar tegenwoordig gaat alles dag en nacht door, of het nu gaat over onze smartphones, laptops, tablets (of allemaal tegelijk), want we zijn altijd bereikbaar, altijd beschikbaar en altijd paraat. 

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

De moderne technologie, bespaart ons niet veel tijd maar zorgt er eerder voor dat we veel meer doen. Vroeger dacht men dat we voordelen zouden ondervinden van de apparaten en machines die de saaiere taken in ons leven zouden kunnen overnemen, waardoor we veel meer vrije tijd zouden hebben om te ontspannen. 

Enkele tips om oververmoeidheid minimaliseren

  • Het is een marathon, geen sprint. Negeer dat stemmetje achter in je hoofd niet wanneer het zegt dat je best ietsje langzamer mag gaan. 
  • Ontkoppel. Leer leven zonder je smartphone, tablet of internet voor een paar uurtjes.  
  • Prioriteer. Maak tijd voor je gezin, vrienden en jezelf. 
  • Mediteer. Onderbreek de zorgen, reflecties en projecties van je geest. 
  • Multitask niet. Wanneer je je hersenen gebruikt, focus op één activiteit tegelijk.
  • Neem de tijd voor je lunch. En doe regelmatig ademhalingsoefeningen om je lichaam te kalmeren. 
  • Stel een elektrische zonsondergang in. Zet alle elektronica uit om 10u ’s avonds. 
  • Vier het behalen van een deadline. Neem de tijd om jezelf te feliciteren voordat je over gaat op het volgende. 
  • Leg jezelf geen ‘ik zou moeten’ op. Spendeer tijd aan dingen die je wilt doen, niet wat anderen denken dat je zou ‘moeten’ doen. 

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer
Dash maakt wit en fris

Dash maakt wit en fris

"

Dash is werkelijk de beste! Witter kan niet en frisser ook niet. Zowel over de poeder als over de gel zeer tevreden voor mijn witgoed! [...]

"

Door Ambassador
miffy

Een pluim voor Dash

Een pluim voor Dash

"

Dash, ja ik kan niet meer zonder, alle weken een kookwas met Dash. Mijn gezin en ikzelf dragen veel bleke kleren en met Dash houden we dat fris en blijft wit! Doe zo voort met Dash en dat mag goed gevierd worden, het verdiend een pluim!

"

Door Ambassador