Het abc van een geslaagd ontspanningsmoment

Het abc van een geslaagd ontspanningsmoment

0
Een drukke dag, veel stress of gewoon zin om je goed te voelen? Koester dat unieke moment van ontspanning!

Enkele minuten tussen twee activiteiten door, dat is al genoeg om te genieten van een moment van totale ontspanning. Hoe je dat doet? Door zo veel mogelijk factoren te verenigen haal je het beste uit die enkele minuten van ontspanning, helemaal en alleen maar voor jezelf!

Kies wat je wil doen

Omdat er verschillende ontspanningstechniek bestaan, kun je er best een aantal uitproberen voordat je beslist welke techniek jou het best bevalt. Heb je moeite om eraan te beginnen? Maak het jezelf makkelijker met een mobiele app voor oefeningen met begeleiding. Probeer bijvoorbeeld:

  • Hartcoherentie: vijf minuten lang, drie keer per dag, adem je in vier seconden in en in zes seconden uit. Deze eenvoudige ademhalingstechniek brengt het hart en het brein in balans om volledig tot rust te komen.
  • Yoga: geest en lichaam op elkaar laten aansluiten door bepaalde houdingen aan te nemen die je in het nu verankeren. Dat is het streefdoel van yoga ... in enkele minuten of een volledige les, alleen of met een online coach.
  • Meditatie: je gaat rustig zitten en concentreert jezelf op een waarneming. Dat kan je ademhaling zijn, de geluiden om je heen, een voorwerp in je gezichtsveld, het licht achter je oogleden … Als je gedachten afdwalen, breng je ze weer terug naar het voorwerp van meditatie, keer op keer, rustig en vrij van spanning of zelfbeoordeling. Dit doe je elke dag enkele minuten.
  • Positieve visualisatie: sluit je ogen en visualiseer een plek waar je rustig van wordt. Aan het strand, in de bergen, in het water, onder de donsdeken ... Beeld je in dat je aan het vissen bent, of aan het wandelen … Denk er de geluiden, geuren, kleuren en gewaarwordingen bij om je visualisatie zo reëel mogelijk te maken.

Kies het moment

Als je geregeld oefent, kun je na verloop van tijd om het even waar en wanneer een geslaagd ontspanningsmoment ervaren: al bij de eerste bewegingen herkent je brein de oefening en kom je in ontspanningsmodus. Maar voor je zover bent, is het beter om een rustig moment te kiezen om jezelf zonder onderbreking te kunnen concentreren! Wanneer je ’s morgens opstaat, tijdens het middagdutje van de kinderen, tijdens je lunchpauze op het werk, ’s avonds voor het slapengaan … Blokkeer minstens vijf minuten, ver van lawaai en tumult. Zet als het moet de telefoon uit, doe de deur op slot of waarschuw je partner, kinderen of collega’s!

Werk aan de sfeer

Ook hier weer, door geregeld te oefenen, kun je jezelf straks in elke omgeving ontspannen. Om te beginnen is het echter beter dat je aandacht besteedt aan de sfeer, om makkelijker in de stemming te komen. Zorg voor gedempt licht, doe een essentiële olie in een diffuser, steek wat kaarsen aan … Sluit de ramen om jezelf af te schermen van de geluiden van buiten of ga juist naar buiten om te genieten van de geluiden van de natuur. Extra tip: maak gebruik van ontspannende muziek op de achtergrond die je op streamingapps vindt.

In de juiste houding

Ga je erbij zitten of liggen? Voor meditatie helpt een zithouding om je concentratie vol te houden: ga op een stoel zitten met je voeten plat op de grond en je rug los van de rugleuning, of in kleermakerszit op de grond met rechte rug en je handen rustend op je knieën. De lighouding op je rug kan meer comfort bieden: op een matras of een mat, met uitgestrekte armen en benen, of zelfs in een ontspannend bad voor de liefhebbers! Als extraatje, als je geen ligbad hebt, bedek je jezelf met een lichte plaid om je lichaam warm te houden en je als in een heerlijk zachte cocon te voelen.

En jij, wat is jouw ontspanningsroutine?

Maak je cocon nog aangenamer door je plaid vooraf te wassen met een heerlijk geurend wasmiddel dankzij exclusieve kortingen!

0

Je reactie toevoegen

Beheer Cookies