De voordelen van groenten en fruit

De voordelen van groenten en fruit

We kunnen fruit en groenten eten om terug meer energie te krijgen. Dit zijn hun voordelen voor een gezond lichaam!


Door hun hoge gehalte aan vezels, vitaminen en mineralen, bevorderen fruit en groenten een goede gezondheid. Goed voor ons lichaam zorgen kan op een leuke en gevarieerde manier, bijvoorbeeld met een recept voor een detox-salade of een heerlijke huisgemaakte limonade! Vijf stuks fruit en groente per dag, is het minimum!

De gezonde invloed van groenten

Look: harten troef!

Als uitstekende bloedverdunner verzekert look een beschermende rol voor hart en bloedvaten. Het bevat selenium dat een antioxiderende werking heeft. Hierdoor is look ook werkzaam tegen bacteriën en speelt het een preventieve rol bij het optreden van sommige types kanker.

Biet: energetisch

Bieten zijn rijk aan mineralen en oligo-elementen en bevatten verscheidene vitamines zoals vitamine B en C. Hun vezels bevorderen de darmwerking. Deze groente wordt gekookt meestal het best verdragen. Als we ze rauw eten, dan raspen we ze het best fijn. De gezondheidsvoordelen van deze groente zijn echt bewezen.

Wortelen: voorkomen hart- en vaatziekten

De wortel verzekert een goed voedseltransport. Hij is caloriearm (15 kcal/100 g), maar voorziet ons lichaam van een brede waaier aan vitamines (C, B, E) en mineralen (kalium, calcium, magnesium, ijzer). De gezonde invloed van deze groente moet niet meer bewezen worden. Rauw, geraspt, als soep of bijgerecht: de wortel past in elke schotel.

De kool: ontgiftend

Kolen neutraliseren de kwalijke gevolgen van de vervuiling en versnellen de uitscheiding van gifstoffen, zodat factoren van veroudering en kanker worden bestreden. De gezondheidsvoordelen van de kool zijn uitzonderlijk. Als bron van vitamine C, beschikt ze over ontstekingsremmende en antioxiderende kwaliteiten. Dankzij de goede calcium-fosforverhouding, wordt het calcium beter door het lichaam opgenomen. De vezels van hun kant zorgen voor een goede werking van de spijsvertering.

Groene bonen: voedingsevenwicht

Groene bonen - of zoals velen ze ook prinsessenbonen of sperziebonen noemen - bevatten weinig calorieën en zijn heel rijk aan vitamine A, B9, C en aan mineralen. Voor slechts 30 kcal/100g, is het één van de meest proteïne- en vezelrijke groene groenten. Groene bonen zijn een goede groente voor de gezondheid en worden erg op prijs gesteld voor hun voedingseigenschappen. We verdragen ze heel goed: op elke leeftijd, koud in salade of lauw met een scheutje citroen.

Bestel je gratis doseersysteem

Bestel je gratis doseersysteem

Je kan hier een gratis doseersysteem bestellen. Slechts één bestelling per jaar.

Staaltje geselecteerd
Kies dit staaltje niet
Staaltje al besteld

Rapen: onze lichte compagnons

Rapen verlichten onze sausgerechten terwijl ze voor een aanvoer zorgen van verscheidene mineralen, zoals calcium, kalium en zwavel. Zij brengen in alle omstandigheden evenwicht in ons bord.

Het gezondste fruit

Clementines: het winterfruit!

Clementines laten zich makkelijk eten op elk uur van de dag. Deze gezonde vrucht is een echte topper voor de winter. Ze bevat weinig calorieën, is rijk aan vitamine C, mineralen en oligo-elementen en beschikt over tal van ontstekingsremmende eigenschappen.

Kiwi : vorm en tonus

Een kiwi (40 kcal) zorgt op zijn eentje al voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C! Met zijn rijkdom aan mineralen, voorziet hij ons organisme van kalium, ijzer, koper en calcium en helpt hij in de strijd tegen een luie darm. Is kiwi gezond? Zonder twijfel! Bij het ontbijt is het onze allerbeste troef voor een dag in topvorm.

Sinaasappel: tegen vermoeidheid

Wat maakt sinaasappel gezond? Zijn aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C! En naast zijn heel rijk gehalte aan kalium en magnesium, voorziet de sinaasappel ons organisme in even grote mate van calcium als melk. Geperste sinaasappel behoudt zo goed als alle voedingswaarde, maar we moeten het sap wel snel drinken, want de geperste vrucht oxideert en verliest haar vitaminegehalte. Ook handig om te weten: vlekken van sinaasappel verdwijnen gewoon met waspoeder.

Appel: anti-cholesterol

Een appel is gezond, dat weten we al lang! Regelmatig een appel eten verlaagt het gehalte aan cholesterol in het bloed en brengt de suikerspiegel in evenwicht. Met zijn rijkdom aan vitaminen en mineralen, is het een bron voor een evenwichtige voeding. Zijn vezels regelen de darmtransit. Het is het de ideale vrucht als tussendoortje.

Welk fruit en welke groenten eten jullie het liefst?

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Sneller en beter schoonmaken… Zo kan het!
Dash maakt wit en fris

Dash maakt wit en fris

"

Dash is werkelijk de beste! Witter kan niet en frisser ook niet. Zowel over de poeder als over de gel zeer tevreden voor mijn witgoed! [...]

"

Door Ambassador
miffy

Een pluim voor Dash

Een pluim voor Dash

"

Dash, ja ik kan niet meer zonder, alle weken een kookwas met Dash. Mijn gezin en ikzelf dragen veel bleke kleren en met Dash houden we dat fris en blijft wit! Doe zo voort met Dash en dat mag goed gevierd worden, het verdiend een pluim!

"

Door Ambassador