Het dieet dat geen dieet is

Het dieet dat geen dieet is

Een dieet volhouden is moeilijk, maar ook starten met een dieet is vaak al geen sinecure. Want je kent ze wel, de voornemens die nooit concreet lijken te worden?Ik zou moeten, ik kan maar beter, vanaf morgen zal ik... Tot dat ene stemmetje in je oor brult: STOP! NU IS HET GENOEG!, en je de kracht geeft om er écht voor te gaan. Zin in meer-experte Evelien kreeg zo’n fikse uitbrander en loopt sindsdien vastberaden om chocolaatjes, snacks en snoepjes heen. Ontdek haar tips voor een dieet mét smaak.


Dit is het verhaal van mijn dieet … Gisteren ging ik lunchen met een nieuwe collega. Ze vertelde me dat ze vroeger zo’n 50 kilo zwaarder was. Een paar jaar geleden onderging ze een gastric bypass (een maagverkleining), waardoor ze langzaam maar zeker haar overgewicht blijvend kwijtraakte. Ik vroeg haar of ze haar eetgewoontes dan niet drastisch had moeten aanpassen. “Ik kan geen paprika meer verdragen,” antwoordde ze, “daar word ik doodziek van. En met melk en friet moet ik ook opletten." Haar porties zijn nu veel kleiner dan vroeger. “Soms kan ik maar enkele happen eten, vooral als ik zenuwachtig ben. Af en toe lukt het om een volledig bord leeg te eten.” Spijt, dat had ze absoluut niet, behalve dan van het feit dat ze te lang gewacht had om zich te laten opereren.

Ik vroeg me af hoe ver ik zelf zou gaan om zo veel gewicht kwijt te raken. Ik weet dat ik genoeg discipline heb om op eigen houtje bijna 30 kilo te vermageren, gewoon door gezonder te eten en veel te sporten. Dat deed ik enkele jaren geleden al eens. Helemaal zelf verantwoordelijk zijn voor een gezond lijf en een goede conditie: het gaf me het gevoel op de top van de wereld te staan. Vandaag zitten er helaas heel wat ’zwangerschapskilo’s' aan mijn lijf die ik er nog niet af heb gekregen. Het plan om opnieuw drie keer per week te gaan zweten in de fitness, is gewoon geen optie meer. Er is nu een kind en drie keer minder tijd...

Ik zal dus moeten, ahum, diëten. Om heel eerlijk te zijn: ik heb nog nooit een echt dieet gevolgd en ben dat ook niet van plan. Zodra ik het gevoel krijg op dieet te staan, wil ik van de hoogste brug springen. Daarom wil ik het ook geen dieet noemen.
Ik ben nu al een week bezig met wat ik als ‘mijn gezonde periode’ zal omschrijven. De aanleiding was banaal. Ik liep voorbij de receptie van mijn werk en daar stond een grote bokaal Mozartkogels. Je kent ze wel, die Oostenrijkse pralines verpakt in een rood knisperend papiertje. Mijn eerste impuls was: yummie! Pakken en in m’n mond stoppen! Maar ik werd afgeleid door een collega, waarmee ik twee minuten babbelde. Toen ik weer alleen was, keek ik opnieuw naar de bokaal met lekkers. Plots voelde ik een ongekende kracht in mezelf opborrelen. “Nee!" Een innerlijke stem, luid en duidelijk. “Geen sprake van." En ik liep verder. Dit kleine voorvalletje gaf me de kracht om even later ook nee te zeggen tegen een speculaasje bij de koffie en een stuk cake van een jarige collega.

Zeven dagen later kan ik met trots melden dat ik sindsdien geen enkel snoepje of tussendoortje meer heb aangeraakt. Gewoon drie keer per dag een stevige, maar gezonde maaltijd. Ik doe zeker niet aan portiecontrole: liever een Mount Everest aan groenten op mijn bord, dan met een weegschaaltje 30 g rijst afwegen.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Dit zijn enkele van mijn trucjes voor een gezond (en licht) dieet, zónder smaakverlies.

  • Gebruik pure, gemalen biefstuk in plaats van gemengd gehakt.
  • Vervang gewone pasta door volkorenpasta en witte rijst door wilde of bruine rijst.
  • Combineer vlees of vis enkel met groenten. Doe hetzelfde met pasta, brood, aardappelen en rijst. Nooit vlees, groenten en aardappels op één bord.
  • Haal gigantisch veel groenten in huis en serveer bij elke maaltijd minstens 3 soorten.
  • Maak sauzen op basis van tomaten, niet op basis van boter en vleesjus.
  • Maak zelf slaatjes voor op de boterham. Tonijnsla bijvoorbeeld. Meng een blikje tonijn met een minuscule hoeveelheid lightmayonaise, augurkjes, lente-uitjes, een hardgekookt ei en bieslook.
  • Zin in pizza? Neem dan één punt en geef er een gigantische, lekkere salade bij.
  • Investeer in een goede grilpan. Voortaan kun je zalm, kip, tonijn en biefstuk veel gezonder klaarmaken zonder vet.
  • Zin in frieten? Maak ze dan klaar in de oven met een heel klein beetje olie. Even lekker!

Benieuwd naar het vervolg van mijn dieet? Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen...

Evelien

Koken & eten experte
Evelien

Lees alle blogs van Evelien

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer