4 keer instant ontspanning

4 keer instant ontspanning

Geluidshinder, werkstress, airco, verkeersdrukte… We worden in de 21ste eeuw voortdurend blootgesteld aan allerhande prikkels die ons lichaam en vooral onze geest teisteren. Gelukkig zijn er ook voldoende manieren om met deze chaos om te gaan en terug rust te vinden in de maalstroom van het leven.


Aromatherapie

Bepaalde geuren hebben een bijzonder ontspannend effect op je geest. Dat wisten onze grootmoeders ook al. Van lavendel weet zowat iedereen dat het kalmerende eigenschappen heeft, maar wist je dat je ook tot rust komt met bergamot, citroenmelisse, neroli of vetiver? Werk in huis met een verstuiver of voeg enkele druppeltjes toe aan je badwater. Gebruik aromatische oliën nooit onverdund of rechtstreeks op de huid omdat etherische oliën te sterk geconcentreerd zijn en zelfs allergische reacties kunnen opwekken. Bevraag je bij een aromatherapeut(e) indien je vragen hebt.

Meditatie

Neem een comfortabele positie aan waar je een tiental minuten in kan blijven zitten, bij voorkeur op een plaats waar je niet makkelijk wordt afgeleid. Adem in door je neus en voel hoe je longen zich vullen en je middenrif omhoog gaat. Adem terug uit door je neus, tot je longen volledig leeg zijn. Herhaal dit proces terwijl je de hele tijd met je aandacht bij je ademhaling blijft. Je kan bij een inademing denken 'Adem in' en bij een uitademing 'Adem uit'. Aan alle gedachten die in je opkomen, besteed je geen aandacht. Je merkt op dat ze er zijn, maar laat ze weer los en brengt je focus terug naar je ademhaling. Doe dit minstens 10 minuten. Je kan deze ademhaling combineren met de savasana of lijkhouding.

Yoga

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Yoga is een eeuwenoude vorm van lichaamsbeweging, geschikt voor jong én oud, om meer rust en evenwicht te vinden in je leven. Enkele poses die je makkelijk kan inlassen in je dagelijkse routine:

  • De savasana of lijkhouding is 1 van de basishoudingen van yoga. Ga liggen met je rug op de grond, je benen een stukje van elkaar en je armen op 45° naast je romp. Draai je handpalmen naar boven en pas rustig de buikademhaling toe. Je kan er eventueel een bodyscan bij doen. Dat betekent dat je in contact treedt met alle onderdelen van je lichaam, te beginnen bij je tenen, om stuk voor stuk te voelen waar de spanningen en verkrampingen in je lichaam zitten en deze los te laten op een uitademing.
  • De boom is een fijne oefening om terug stevig op je voeten te komen staan en beter in balans te zijn. Ga rechtop staan en verplaats je gewicht naar je linkerbeen. Til vervolgens je rechterbeen op en plaats de zool van je voet zo hoog mogelijk tegen de binnenkant van je linkerbeen. Focus je blik op een stabiel punt recht voor je. Als je dit kan doen zonder om te vallen, kan je rustig beide armen gestrekt boven je hoofd brengen met de handpalmen tegen elkaar en de vingers naar boven. Blijf een minuut staan terwijl je rustig in- en uitademt. Verwissel dan van kant.
vier keer instant ontspanning

Voetbad

Nog een gouwe ouwe: verwen jezelf met een voetbad, al dan niet in combinatie met de hierboven genoemde oliën. De meeste energiepunten komen samen in je voeten. Reden te meer om ze af en toe

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer