5 tips om beter om te gaan met de zomertijd

5 tips om beter om te gaan met de zomertijd

De klok een uur vooruit zetten kan grote gevolgen hebben voor je slaappatroon en productiviteit. Zin in meer helpt je je bioritme terug te vinden.


Veel mensen verheugen zich erop dat het ‘s avonds langer licht blijft doordat we de klok een uur vooruit zetten. Maar het tijdsverschil kan ervoor zorgen dat je slechter slaapt. Voor veel mensen duurt het een paar dagen voordat ze zich helemaal hebben aangepast aan het verzetten van de klok, vooral als ze maandag weer naar hun werk gaan. Dus… wat kan je doen (behalve nog een kop koffie drinken) om te voorkomen dat je je de eerste dagen van de zomertijd slaperig voelt?

1. Vang zonlicht op.
Probeer ‘s ochtends wat zon op te vangen om je biologische klok opnieuw in te stellen. ’s Avonds, als je je voorbereidt om te gaan slapen, kan je fel licht dan weer beter mijden. Het zal langer licht blijven dus doe de gordijnen dicht om je avonden donker te houden, want helder licht kan het moeilijker maken om in slaap te vallen.

2. Bereid je voor.
Bereid je voor op de omschakeling naar zomertijd door in de dagen ervoor het tijdstip waarop je gaat slapen en opstaat steeds een beetje te verschuiven. In plaats van 60 minuten verschil in één keer te overbruggen kan je de overstap opdelen in steeds 15 minuten.

3. Fris je slaappatroon op.
Probeer, ondanks het tijdsverschil, steeds op een vaste tijd op te staan en te gaan slapen. Dit betekent dat je dus beter niet de ene dag vijf keer de snooze knop indrukt en dan de volgende ochtend een uur eerder opstaat. Eet of drink liever niet vlak voor het slapen gaan en reserveer de laatste uren van je dag om te ontspannen voordat je naar bed gaat.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

4. Neem rustgevende gewoonten aan om makkelijker in slaap te vallen.
Neem een warm bad, lees, luister maar muziek of verspreid een rustgevende geur in je slaapkamer voor een ontspannend avondritueel.

5. Weersta de verleiding van een middagdutje.
Lange middagdutjes kunnen ervoor zorgen dat je ‘s avonds niet op tijd in slaap kan vallen of dat je niet de hele nacht doorslaapt.

Wellicht heb je maandagochtend toch nog een extra kop koffie nodig, maar deze eenvoudige tips helpen je de overgang naar de zomertijd wat makkelijker te maken zodat je meer kan genieten van de langere, zonnige dagen.

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer

Luchtverfrisser

Ambi Pur elektrisse luchtverfrissers

Ambi Pur

€0,50

Voor €X korting in de winkel

Binnenkort meer info over dit product

bij aankoop van 1 Ambi Pur elektrisse luchtverfrissers product

Verbind met een desktopcomputer die verbonden is met een printer om je bonnen af te drukken
Je hebt deze bon al ingeruild

Luchtverfrisser

Ambi Pur (textielverfrisser, spray, continue luchtverfrisser)

Ambi Pur

€0,50

Voor €X korting in de winkel

Binnenkort meer info over dit product

bij aankoop van 1 Ambi Pur (textielverfrisser, spray, continue luchtverfrisser) product

Verbind met een desktopcomputer die verbonden is met een printer om je bonnen af te drukken
Je hebt deze bon al ingeruild