Vijf manieren om een einde te maken aan slapeloze nachten

Vijf manieren om een einde te maken aan slapeloze nachten

Een goede nachtrust draait niet alleen om je lichaam de nodige rust te geven, maar helpt je ook overdag beter functioneren. Studies bij dieren bewijzen dat slaap het vermogen tot leren verhoogt en goed voor het geheugen is. Een Amerikaans universitair onderzoek uit 2009 toont tevens aan dat slaap belangrijk is om het brein de kans te geven onnodige ‘mentale bagage’ te lossen.


Wat is slapeloosheid?

Chronische slapeloosheid is wanneer je problemen met je slaap ondervindt – je vindt het moeilijk om in slaap te vallen, wordt ‘s nachts wakker of je voelt je nog altijd erg moe als het tijd is om op te staan – tijdens het grootste deel van de nacht gedurende minstens drie weken.

Sommige mensen kunnen maanden of zelfs jaren last hebben van chronische slapeloosheid. Als je een serieus probleem hebt, kan je hier best met je huisarts over spreken om te zien of er behandelingen zijn die je kunnen helpen.

Wat veel vaker voorkomt is af en toe enkele dagen last hebben van slapeloosheid. Vrouwen zijn hier vatbaarder voor dan mannen. Terwijl iedereen uniek is, hebben volwassenen over het algemeen zo’n zeven à negen uur slaap per nacht nodig. Dus als je geen chronisch probleem hebt maar af en toe last hebt van slapeloze nachten, probeer deze vijf tips dan eens.

Als je de gewoonte hebt om ‘s nachts wakker te worden of het moeilijk vindt om in slaap te vallen, probeer dan eens deze vijf simpele tips.

1. Kies een slaapvriendelijk nachtmutsje
Cafeïne geeft je dan wel een boost in de voormiddag, maar kan je ’s avonds veel actiever maken dan nodig waardoor het moeilijk wordt om een goede, diepe slaap te vatten. Alcohol kan je slaperig maken, maar het kan ook effect hebben op de kwaliteit of continuïteit van je slaap. Probeer in plaats daarvan het traditionele glas warme melk of ander melkdrankje om je richting een warme, rustige slaap te sturen.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

2. Bereid je tijdens de dag voor op slaap – door actief te zijn
Het is misschien overduidelijk dat een fikse wandeling je beter helpt slapen, maar zelfs op dagelijks niveau helpt een actief leven je lichaam beter stress los te laten waardoor je ‘s avonds meer ontspannen bent.

3. Vind een routine
Bij baby’s zijn het warme badje en flesje melk duidelijke signalen die een regelmatige routine helpen vormen. Onze lichamen reageren ook op een ontspannende routine. Als je normaliter ‘s morgens doucht, overweeg dan een kalmerend bad voor het slapen gaan. Probeer ook consistent te zijn en iedere avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan om je lichaam regelmaat en routine aan te leren.

4. Blijf bij slaaptriggers die voor jou werken
Je zorgen maken over werk of het huishouden, helpen natuurlijk niet bij het in slaap vallen! In plaats daarvan, verzet je zinnen en lees een boek of luister naar de radio. Ontdek wat voor jou werkt, want iedereen is uniek. De één vindt baat bij een luchtig tijdschrift, de ander bij een spannend boek; lichte muziek of juist het gebabbel van een nieuwszender.

5. Nestel je
Er bestaat niets ergers dan eindeloos woelen in bed om een comfortabele houding te vinden. Improviseer met kussens om te zien wat voor jouw lichaam werkt. Als je graag op je zij ligt, probeer een klein kussentje onder de knie van je bovenste been – zo verdraai je je middel niet. Of probeer met je hoofd en nek op een V-vormig kussen te slapen, je zult versteld staan hoe lekker dit kan liggen.

Slaap lekker!

 

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer