Het slaappatroon van onze kinderen

Het slaappatroon van onze kinderen

We ontdekken een aantal tips die ons helpen bij de bedtijd van onze kinderen, zodat ze ten volle ondersteund worden in hun ontwikkeling!


Meta description: We ontdekken een aantal tips die ons helpen bij de bedtijd van onze kinderen, zodat ze ten volle ondersteund worden in hun ontwikkeling!

Heeft u tegenwoordig wat moeilijkheden om in slaap te vallen omdat de kinderen zich in het holst van de nacht in het bed van mama en papa willen begeven? Het aantal uren slaap van kinderen is heel erg belangrijk, en deze variëren naargelang hun leeftijd. We ontdekken in dit artikel een vijftal aspecten die ons zal helpen om onze slaapcyclus beter te begrijpen, maar vooral om beter te slapen!

Het slaappatroon van kinderen

De eerste stap richting onafhankelijk slapen voor onze kinderen, is om ze te laten wennen aan het slapen in eigen bed. Om de bedtijd van kinderen goed te laten verlopen, is het belangrijk van in het begin een routine in te stellen. Een aantal minuten de kinderen gezelschap houden terwijl ze in slaap vallen is een goed begin van die routine. Een bijkomende slimme truc: elke avond de stoel dichter bij de deur zetten, zodat de kinderen uiteindelijk zelfstandig in slaap vallen en een eigen slaappatroon ontwikkelen.

Bedtijd kinderen: niet overmatig stimuleren!

Jonge ouders maken vaak de fout om hun baby’s overmatig te stimuleren. Dit doen ze bijvoorbeeld door een kleurrijke dromenvanger boven de wieg te hangen, in de hoop dat dit de baby moe maakt en het zo in slaap zal vallen. De heldere kleuren en de beweeglijkheid kunnen echter een hinder zijn voor het slaappatroon van de baby.

Overprikkelen is niet enkel een fenomeen bij baby’s. Ook peuters en jonge kinderen kunnen hieraan blootgesteld worden. Als er teveel speelgoed in de kamer rondslingert, of er nog veel gebruik wordt gemaakt van elektronische toestellen vlak voor de bedtijd van kinderen, kunnen ze ook erg afgeleid worden waardoor in slaap vallen moeilijker wordt.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Bedtijd van kinderen: een vaste routine

Elke slaapspecialist zal het je vertellen: een rustgevende en voorspelbare routine voor we onder de wol kruipen is een uitstekende manier om het aantal uren slaap van het kind (en van ons) te respecteren. Oudere kinderen kunnen bijvoorbeeld nog genieten van een bad, waarna ze hun pyjama aantrekken en nog rustig een boek kunnen openslaan onder de leeslamp. Laten we alvast zorgen dat de lichten op tijd uitgaan!

Bedtijd van ons kind: geen tv!

Moeilijker in slaap vallen. Dat is de prijs die we betalen voor het digitale tijdperk waarin we ons vandaag bevinden. Cognitieve stimulatie is de grootste boosdoener, omdat de hersenen hierbij geprikkeld worden terwijl ze zich eigenlijk in rusttoestand zouden moeten bevinden. De oplossing is eenvoudig: twee uur voor bedtijd, geen tv, laptop noch tablet! Laat ons ook proberen om alle elektronische apparaten uit de kamer van de kinderen te verwijderen. Dit kan hard lijken, maar zijn deze apparaten belangrijker dan het aantal uren slaap van een kind?

Nu we het toch over goed slapen hebben, laat ons zorgen dat we van een heerlijke nacht kunnen genieten in zijdezachte lakens.

Hebben jullie originele ideeën voor een bedtijdroutine? Vertel het ons hieronder!

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer