Hoe kleine urineverlies onder controle te houden

Hoe kleine urineverlies onder controle te houden

Is het normaal?

Een beetje verlies tijdens de zwangerschap is heel normaal en doet zich bij de meest zwangere moeders voor. Het wordt “stress incontinentie" genoemd en vindt zijn oorzaak in de verhoogde druk van de groeiende baarmoeder op de urineblaas. Lachen, hoesten, niezen of enige andere situatie waaronder je urineblaas onder druk komt te staan, veroorzaakt dit fenomeen. Een van de sleuteloplossingen om stress incontinentie te minimaliseren, is het uitvoeren van bekkenbodemoefeningen.

Wat veroorzaakt het urineverlies?

De bekkenbodem behoort tot de spiergroepen van het lichaam die je urineblaas, darmen en baarmoeder ondersteunen. De bekkenbodemspieren, die zich tussen je benen bevinden, lopen in slingervormig van aan je schaambeen tot aan het stuitje. Omdat het zich kan uitrekken naargelang het gewicht, wordt de bekkenbodem soms vergeleken met een trampoline. Maar als gevolg van het toenemende gewicht dat een druk onderaan je bekkenbodem gedurende de negen maanden zwangerschap uitoefent, kan het gebeuren dat het niet terugstuit als een trampoline maar dat je bekkenspieren of –weefsels zich uitrekken en zwak worden.

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Wat kan ik hieraan doen?

Er bestaan kleine eenvoudige dingen die je kunt doen om de symptomen van een gevoelige urineblaas te verminderen. Hierna enkele belangrijke tips:

  • Drink 6 tot 8 glazen water
  • Schakel over naar decafeïne of thee
  • Opteer voor niet-alcoholhoudende of laag alcoholhoudende dranken, bijvoorbeeld wijn met bruiswater is beter dan een glas wijn
  • Eet diuretisch fruit en groenten, zoals aardbeien, tomaten en zwarte bessen
  • Een vezelrijk dieet zal een gezonde spijsvertering ondersteunen
  • Hou je gewicht onder controle, overgewicht verhoogt de druk op de urineblaas
  • Versterk je bekkenbodemspieren met specifieke oefeningen en leer hoe deze spieren samen te trekken wanneer je ze het meest gebruikt, bijvoorbeeld tijdens het hoesten of lachen. Leer hoe je bekkenbodemspieren versterken.
  • Probeer ontspanningstechnieken toe te passen
  • Zorg ervoor elke dag fris en proper te zijn; je kunt inlegkruisje gebruiken speciaal ontworpen voor gevoelige urineblazen, zoals Always ProFresh pantyliners met NeutraPearlsTM om de geurtjes gedurende enkele uren op te vangen en te neutraliseren.

Lees eveneens Help, de baby is geboren maar de veranderingen in mijn lichaam stoppen niet!.

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer