Maak die moeilijke dagen wat makkelijker

Maak die moeilijke dagen wat makkelijker

Wist je dat 50 tot zelfs 90% van de vrouwen last hebben van pijnlijke maandstonden en dat ongesteldheid een van de belangrijkste redenen van afwezigheid op school of het werk is? En dat terwijl die pijn vaak makkelijker te verzachten is dan je denkt.


Maak die ‘moeilijke dagen’ wat makkelijker

De meest bekende pijn is buikpijn, en meisjes en vrouwen weten ook dat die buikpijn heel anders voelt dan ‘gewone’ buikpijn als je niet ongesteld bent. Andere klachten zijn rugpijn, nekpijn, hoofdpijn of je gewoon helemaal lusteloos en down voelen. Hier is helaas geen behandeling tegen, maar je kan het wel wat verlichten…

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Een aantal tips om elke maand die nare week weer door te komen:

  • Zorg dat je genoeg ontspanning hebt als je ongesteld bent. Misschien kan dat niet altijd, maar probeer toch af en toe wat tijd voor jezelf te nemen. Wat dacht je van een lekker warm bad of een middagje relaxen met een dvd’tje?
  • De tegenhanger hiervan is: bewegen! Het ene meisje vindt het plezierig om te gaan sporten tijdens de ongesteldheid, maar de ander zit liever met een boekje in de zetel. Doe gewoon wat je het fijnste vindt!
  • Simpele pijnstillers kunnen ook helpen. Denk aan een paracetamol of Ibuprofen. Wanneer je ’s ochtends opstaat en je voelt al in je buik dat je ongesteld gaat worden, neem dan meteen een pijnstiller. Die zorgt ervoor dat je niet meteen met hevige buikpijn aan je ontbijt zit. Neem ook altijd een strip mee in je tas, je weet maar nooit!
  • Koffie kan ook helpen tegen menstruatiepijnen omdat die vaatverwijdend werkt. maak die moeilijke dagen wat makkelijker
  • Als je last hebt van rugpijn, kan deze oefening helpen: ga op de grond (op een matje!) of je bed liggen en maak je rug hol en dan weer bol. Doe dit ongeveer 15 keer achter elkaar.
  • Vaak gehoord en gelezen, maar het blijft fijn: een lekker warme kruik op je buik of je onderrug. Ook een warm voetbad vóór het slapengaan werkt.
  • Tot slot een verlichtend kruidendrankje: meng gelijke delen lavendelbloem en hopbellen. Laat een koffielepel van dat mengsel 10 minuten trekken in een kopje kokend water en zoet je thee met honing. Drink 3 à 5 kopjes per dag.

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Like, deel of geef je mening over wat je leuk en niet leuk vindt op Zin in meer