Vier mythes over een zwakke blaas

Vier mythes over een zwakke blaas

MYTHE 1: EEN ZWAKKE BLAAS KOMT ALLEEN VOOR BIJ VROUWEN DIE KINDEREN HEBBEN GEKREGEN EN OUDERE MENSEN
Onjuist!

Hoewel het risico op een zwakke of gevoelige blaas verhoogt naarmate je ouder wordt, kan iedereen hiermee te maken krijgen, ongeacht je leeftijd.

Er zijn diverse oorzaken voor een gevoelige of zwakke blaas. De meest voorkomende zijn:
- Een zwangerschap en bevalling kunnen invloed hebben op je bekkenbodem, bekkenbodemspieren en -gewrichtsbanden. Bekkenbodemoefeningen kunnen je een betere controle over urineverlies geven na de zwangerschap.
- Een zwakke blaas naar aanleiding van de menopauze wordt veroorzaakt door de natuurlijke afname van oestrogeen. Vaker of dringend naar de WC moeten, zijn de meest voorkomende symptomen. Bespreek dit tijdens een controlebezoek aan je huisarts als je het met hem of haar over de verschillende lichamelijke veranderingen hebt.
- Overgewicht legt druk op de blaas, de plasbuis en de bekkenbodemspieren. Gelukkig kan afvallen deze druk verlichten.
- Inspannende sporten kunnen een gevoelige blaas tot gevolg hebben. Door de spanning die er op de blaas komt te staan, kan ongewenst urineverlies voorkomen.


MYTHE 2: ER IS MAAR ÉÉN SOORT INCONTINENTIE

Onjuist!

Er zijn verschillende soorten incontinentie. De meest belangrijke soorten zijn:
- aandrangincontinentie als je heel nodig moet plassen maar niet op tijd bij het toilet kan komen – dit kan iedereen overkomen, ongeacht je leeftijd.
- Inspanningsincontinentie of stressincontinentie als je urineverlies ondervindt door hoesten, niezen of lachen – dit komt zelfs nog vaker voor bij jongere vrouwen dan bij oudere vrouwen.
- Gemengde incontinentie is de combinatie van inspanningsincontinentie en aandrangincontinentie.


MYTHE 3: EEN ZWAKKE BLAAS KOMT NIET VAAK VOOR

Onjuist!

Registration

Word lid van Zin in meer en geniet van exclusieve aanbiedingen!

Word lid

Een zwakke blaas komt voor bij 1 op 3 vrouwen boven de 18. Meer dan de helft van vrouwen vraagt hun huisarts niet om hulp.


MYTHE 4: DRINK ZO MIN MOGELIJK ALS JE LAST HEBT VAN EEN ZWAKKE BLAAS.

Onjuist!

Het is geen goed idee om minder te gaan drinken om zo min mogelijk naar de WC te hoeven. Blijf gehydrateerd! Veel water drinken kan de frequentie en urgentie van het urineren verhogen. Maar als je niet genoeg water drinkt, wordt je urine meer geconcentreerd; beiden zorgen voor een verhoogde kans op een geïrriteerde blaas. En dit verhoogt vervolgens weer je kans op incontinentie. Vergeet ook niet dat door water te drinken geurtjes worden verminderd.

Top tip:
Leer jezelf aan om water te nippen tussen de maaltijden door, en de laatste twee uurtjes voor je naar bed gaat niets meer te drinken. Vermijd of verminder inname van cafeïne, citrussappen, alcohol en frisdranken.

 

1 Abrams P, Cardozo L, Fall M et al. 2002. The standardisation of terminology of lower urinary tract function: report from the standardisation sub-committee of the International Continence Society. Neurourol Urodyn. 21: 167–168; Systematic review and evaluation of methods of assessing urinary incontinence. Martin et al., Health Technology Assessment, 10(6):1-132, 2006

2 O’Donnell M, Victrup L, Hunskaar S 2007. The role of general practitioners in the initial management of women with urinary incontinence in France, Germany, Spain and the UK. Eur J Gen Pract. 13:20–26 [average taken across four European countries France, Germany, Spain & UK respectively]  

  Meld je aan om een reactie te plaatsen

Een nieuwe coupe? Laat je inspireren...