De mentale druk die vrouwen ervaren verlichten

De mentale druk die vrouwen ervaren verlichten

0
Eindeloze takenlijsten nemen de dagen in beslag. Toch bestaan er oplossingen om de druk op vrouwen te verlichten.

Het nieuwe schooljaar is begonnen! En daarmee een heleboel verplichtingen en spanning. Het budget in de gaten houden, anticiperen, keuzes maken, zorg dragen ... de dagelijkse druk weegt zwaar op vrouwen. Er bestaat nog geen cijfers over Vlaanderen, maar een studie uit 2011 van het Franse Instituut voor Statistiek en Economische Studies (INSEE) toonde aan dat vrouwen 66% van hun tijd aan de kinderen en het huishouden besteden, terwijl dat 71% was in 1986. Om maar te zeggen hoe weinig dat cijfer in 15 jaar tijd geëvolueerd is! Om wat lichter door het leven te gaan, kun je onze tips toepassen.

Maak het jezelf makkelijker en delegeer

Natuurlijk denk je dat je sneller van sommige taken vanaf bent als je ze zelf aanpakt. Toch is dat de beste manier om jezelf nog meer met werk te overladen en psychisch te belasten. Vraag je partner en je kinderen om mee te werken in het huishouden. Dat is de beste manier om je kinderen verantwoordelijkheidsbesef bij te brengen. Je kunt bijvoorbeeld samen een planning uitwerken, die aangeeft wat ieders taak is. De badkamer schoonmaken of de afwasmachine leeghalen: zo hoef je niet de hele tijd iedereen attent te maken op zijn taak.

Mentale druk: stel to-dolijstjes op voor een betere organisatie

Een doeltreffende oplossing om je mentale druk te verlichten: schrijf de wekelijkse taken op een stuk papier dat je goed zichtbaar ophangt in de keuken, op de ijskast bijvoorbeeld. Maar let op: geen eindeloze to-dolijsten! Stel prioriteiten en breng hiërarchie aan in je taken. Je hoeft er geen 50 te vermelden. Dat zal je stress en je schuldgevoel aan het einde van de dag alleen maar verhogen. Vergeet ook niet de afgewerkte taken op je lijstje te schrappen. Als je ze helemaal uit je hoofd kunt zetten, voel je je al veel kalmer.

Trek tijd uit voor jezelf

Je werk, het huiswerk en de naschoolse activiteiten van de kinderen, het huishouden ... het is niet altijd even makkelijk om even tot rust te komen. Toch is het noodzakelijk voor een vrouw om af en toe wat stoom af te blazen. Jezelf in een heerlijk bad laten zakken, een roman verslinden of 10 minuten pauzeren om even bij te komen met een groot glas water ... dat zijn dingen waarmee je de mentale druk kunt loslaten die de hele dag door is opgeklommen. Een loskoppeling die onmisbaar is voor je gezondheid!

Accepteer dat je niet perfect bent

Schroef je veeleisendheid een tandje terug en, vooral, accepteer dat anderen de dingen anders doen. Is de kamer van je kind niet opgeruimd zoals jij het zou willen? Geeft niet. Dat het zijn taak volbracht heeft is al een positief punt. Verander je kijk op de taken die door andere gezinsleden uitgevoerd zijn. Door geen punt te maken van die kleine onvolmaaktheden, zullen ze zich meer betrokken voelen. Dat zal ze aanmoedigen om hun inspanningen voort te zetten. Wat jezelf betreft, wees tolerant met jezelf. Niet alles is perfect, maar dat is niet erg!

Nog een laatste tip: om de mentale belasting van vrouwen te verlichten, is communicatie met je partner onmisbaar. Want uiteindelijk is het ook voor mannen vervelend als jij te veel onder druk staat. Praten, uitwisselen en je verwachtingen duidelijk maken, dat zijn de sleutels voor een sereen samenleven.

En jij, wat doe jij om de dagelijkse mentale druk te verlichten?

Mis geen enkele tip voor jezelf en je kinderen en spaar geld uit door te registreren bij Zin in meer.

0

Je reactie toevoegen

Beheer Cookies