Hoe bestrijd je slaapproblemen tijdens de menopauze?

Hoe bestrijd je slaapproblemen tijdens de menopauze?

0
Zijn je nachten steeds onrustiger geworden sinds je in de overgang bent? Dit zijn enkele tips voor een goede nachtrust.

Heb je rusteloze nachten? Bij veel vrouwen van rond de vijftig veroorzaakt de menopauze allerlei problemen die hun slaap verstoren. Pas onze tips toe om weer te slapen als een roos en een goede nachtrust in de overgang mogelijk te maken.

Wat is de oorzaak van slaapproblemen in de menopauze?

De overgang is de periode waarin de eileiders geleidelijk minder oestrogeen aanmaken. Dit vrouwelijk hormoon draagt bij tot de diepe slaapfase die zorgt voor fysieke rust, en de paradoxale slaapfase die emotioneel herstel mogelijk maakt. Wetenschappers zijn het erover eens dat die verlaagde oestrogeenproductie aan de grondslag ligt van een minder diepe en minder herstellende slaap.

In de menopauze verlies je niet alleen oestrogeen, maar keldert ook de aanmaak van andere hormonen. Daardoor ontvangen de hersenen steeds minder impulsen die de slaapcycli in goede banen leiden, wat vermoeidheid in de hand werkt. Uiteindelijk worden de slaapfasen wel weer in balans gebracht, maar het kan eventjes duren voor het zover is.

Goed slapen in de menopauze is mogelijk!

Gelukkig kun je de slapeloosheid en diverse slaapstoornissen die te maken hebben met de menopauze op allerlei wijzen aanpakken.

  • Zo is makkelijker inslapen mogelijk door sommige dranken vanaf het einde van de namiddag te weren: daarmee bedoelen we dranken die cafeïne bevatten - koffie of zwarte thee - maar ook koolzuurhoudende dranken en alcohol.
  • Denk eraan om ’s avonds vet voedsel te vermijden.
  • Neem een bad met valeriaan voor je naar bed gaat. Daarvoor snijd je 100 gram valeriaanwortel in kleine stukjes die je een kwartier in 3 liter heet water laat trekken. Haal door een zeefje en giet in een bad met warm water, maar niet warmer dan 37 graden.
  • Wil je goed slapen in de overgang, maak dan een kruidenthee van hop, valeriaan, citroenmelisse of lavendel. Doe twee theelepels van het droge kruid in een kop heet water (maar slechts één theelepel hop) en laat 10 minuten trekken. Doe eventueel wat honing bij je kruidenthee, voor een lekker smaakje.
  • In je slaapkamer, maar vooral in je bed, moet je je als in een rustige cocon voelen. Tussen lekker fris geurende lakens zal het makkelijker zijn je te ontspannen en in slaap te vallen. Dus geen uitpuilende linnenmand of rondslingerende papieren. Vermijd elke bron van stress en kopzorgen bij het slapengaan.
  • Geef de voorkeur aan blauw in je slaapkamer: blauwe lakens, blauwe gordijnen of zelfs één blauw geverfde muur. Volgens sommige studies over de invloed van kleuren zou blauw ontspannend werken. De kamertemperatuur is ook belangrijk: om goed te kunnen slapen is de ideale temperatuur 16 tot 18 graden.

En jij, welke oplossingen heb jij voor slaapproblemen die met de menopauze te maken hebben?

0

Je reactie toevoegen

Beheer Cookies