Welke sport is geschikt voor mijn kinderen?

Gezin
27/09/2022

Sporten is goed voor je gezondheid! We kunnen het nooit genoeg zeggen, en het geldt nog meer voor onze kleintjes. Maar dat niet alleen. Het is ook een perfecte gelegenheid om essentiële waarden bij te brengen zoals: eerlijkheid, teamwork, gelijkheid, discipline, verbintenis, doorzettingsvermogen en respect. 


Een sport kiezen is een vak apart. En dan vooral het vinden van het juiste evenwicht tussen de voorkeuren van het kind en de ouders. Om jou te helpen en ervoor te zorgen dat jouw kind plezier kan vinden in het sporten, hebben we een aantal handige tips die je kunt toepassen bij het zoeken naar de juiste sport.

 

Sporten ja, maar niet op elke leeftijd!


Vóór de leeftijd van 7 jaar ontwikkelen kinderen hun psychomotorische vaardigheden. Hun evenwicht en hun vermogen om verschillende handelingen tegelijk te verrichten zijn nog niet optimaal ontwikkeld. In dat geval is het beter om te kiezen voor activiteiten die zorgen voor voldoende beweging (zoals spelen in het park, met de step naar school gaan, enz.)


Op 7-jarige leeftijd gaat er een wereld aan mogelijkheden open voor jouw kind. Het is echter wel verstandig om te kijken naar symmetrische individuele sporten (waarbij de rechter- en linkerkant van het lichaam tegelijkertijd of afwisselend worden gebruikt), zoals turnen, zwemmen of dansen.


Tussen 8 en 13 jaar wordt het begrip competitie toegevoegd en kan er gekozen worden voor individuele en collectieve coördinatie-sporten zoals badminton, vechtsporten, voetbal of basketbal...



💡 Tot 2 jaar oud : oefeningen voor baby’s

Vanaf 3 tot 6 maanden beginnen baby’s langer wakker te blijven. Dit is de perfecte tijd om wat activiteiten te doen, zoals zwemmen of baby yoga. De baby begint voorzichtig aan een activiteit en u profiteert van een fysieke oefening. Een win-win situatie.


 

Een sport naar wens


Klinkt het voor de hand liggend? En toch... Het is heel gewoon dat ouders hun kinderen sportdiscipline opleggen. 


Een kleuter die geen zelfvertrouwen heeft, zal eerder kiezen voor een sport waarin hij of zij zich kan verschuilen, zoals schermen, of een sport waarin hij of zij meer op de achtergrond kan treden, zoals bij een teamsport

In deze situatie zullen volwassenen vaak hun kind sturen en de richting van een vechtsporten zoals karate of judo om hun zelfvertrouwen te vergroten, wat  meestal niet de beste oplossing is en de blokkades alleen maar erger kan maken.


Aan de andere kant zal een kind dat extravert is en het niet erg vindt om gezien te worden, zich meer op zijn gemak voelen bij een sport waar de persoonlijkheid wordt gewaardeerd en waar het kind gezien kan worden, zoals basketbal, tennis of voetbal

Als het kind ten slotte een gevoelige, wankele en minder sterke persoonlijkheid heeft, wordt de voorkeur gegeven aan recreatieve in plaats van wedstrijdsporten.


Maar laten we niet vergeten dat het doel is om plezier te hebben. Als jouw kind zich op zijn gemak voelt bij een bepaalde sport, is het dan niet gemakkelijker jouw kind te zien opbloeien in wat het graag doet?


Sporten is goed voor hen... en voor jou!

 

Want ja, terwijl jouw kinderen hun energie kwijt kunnen en lekker bezig zijn, vergroot jij jouw vriendenkring. Het is onvermijdelijk dat jouw kind bevriend zal worden met zijn of haar sportvrienden. En jij met hun ouders. Een geweldige kans om nieuwe mensen te leren kennen, overeenkomsten te ontdekken (naast het feit dat je kinderen dezelfde sport beoefenen) en relaties op te bouwen.


Een perfecte gelegenheid om buiten het sporten met elkaar af te spreken en leuke activiteiten te organiseren en zodra er samengewerkt moet worden, samen een sterke supportersgroep te vormen.



Zodra je deze tips met gezond verstand hebt opgevolgd, zal het allemaal vanzelf gaan en zullen jouw kinderen iedere week maar op één ding wachten: om hun favoriete sport te beoefenen. Dus, ben je klaar om ze in te schrijven voor het nieuwe schooljaar?