Grote lenteschoonmaak in de living


Thuis
14/05/2021
Al het stof en vuilrestjes in de woonkamer… huishouden doen is een echt karwei. Lees hier een handig stappenplan voor een propere woonkamer.

Pak de koe bij de horens - of het takenlijstje - en stel vast wat je probleemzones zijn. Als je dit hebt gedaan dan lijkt het allemaal zo erg niet. Zorg uiteraard ook dat je zeker weet hoe je andere probleemruimtes aanpakt, zoals de badkamer en zeker ook de keuken. Zin in meer toont je enkele technieken waarmee je alvast de living zo weer onder controle hebt

Huishouden doen is niet altijd even leuk maar we weten allemaal dat het soms echt nodig is. We verwijderen alles uit de living dat er niet thuishoort en zet het op een tijdelijke plek zoals een andere kamer of de gang. Zonder al die troep die in de weg ligt wordt afstoffen, stofzuigen en de meubels of vloeren boenen een stuk makkelijker. Nadat we de kamer volledig hebben ontdaan van stof, vuiltjes en vlekken sorteren we alles dat op de tijdelijke plek staat. We bewaren wat we nodig hebben en gooien de rest weg.

Te veel papier
We hebben allemaal wel de neiging om teveel papier te bewaren waardoor er stapels kranten, tijdschriften, post en rekeningen doorheen het huis komen te liggen. Zo gaan we ermee om:
• We beslissen wat belangrijk om te bewaren is en gooien de rest weg. Oude rekeningen of reçuutjes versnipperen we. Belangrijke papieren klasseren we.
• Documenten kunnen worden gescand zodat ze digitaal minder ruimte innemen. We bewaren mapjes op de computer, op een schijf of in de cloud. Tegenwoordig kunnen we ook veel facturen digitaal ontvangen en via online banking opslaan.

Uit de voegen barstende boekenkasten . Boeken kunnen voor rommel zorgen. Ze nemen veel ruimte in beslag en zijn magneten voor stof, en dat merken we bij het huishouden doen. Om de boekenkast te temmen:
• De boeken waar we dol op zijn en die over onze interesses gaan houden we bij.
• De kunstboeken en waardevolle hardcover edities ook bijhouden.
• Paperbacks mogen weg, net zoals boeken die niet meer in redelijke staat zijn.
• Boeken kan men doneren aan de kringloop of verkopen op een rommelmarkt.

Snuisterijen, kunstwerken en memorabilia. Mensen klampen zich vast aan de vreemdste dingen omdat ze bang zijn dat als ze het object weggooien, de herinnering waar het voor staat ook weg zal zijn. Daarom dat bij het huishouden doen ook veel zaken blijven liggen. Als het huis bomvol snuisterijen staat die onder deze noemer vallen is het goed deze tips te volgen:
• Als er geen gelukkige herinnering wordt opgeroepen door het object: weggooien!
• De staat van het object: als het uit elkaar valt, hoeft het ook geen ruimte in te nemen op de schouw. Maar als de herinnering in leven moet blijven, kunnen we een foto nemen, daar kan men altijd naar kijken en nagenieten van de mooie tijden waarvoor het symbool staat.

Voorwaarts met opbergdozen . We gebruiken opbergdozen om spullen een plaats te geven en te voorkomen dat ze doorheen het huis gaan slingeren. Zo doe we het:
• Manden en kisten zijn superhandig om speelgoed, kranten en post te ordenen. We kunnen ze bewaren onder tafels en op schappen.
• Haken en jassenrekken bij de voordeur houden jassen en truien onder bedwang zodat ze niet langer op stoelen belanden.
• We plaatsen een kommetje of mandje op een tafeltje nabij de deur voor sleutels en post. Als er papier in het mandje ligt dan moeten we er iedere week eventjes doorheen zodat zich geen grote stapels vormen.

We maken gebruik van het voorjaar om tijd te maken voor het huishouden doen , maar ook om het huis te verlichten en te verfrissen dankzij een goed georganiseerde lenteschoonmaak. Met een paar simpele technieken houden we onze spullen georganiseerd en is het volgend jaar des te makkelijker.

Nu dat de living mooi is opgeruimd zijn we klaar om de rest van je huis aan te pakken.