Hou van je rondingen!

Welzijn
11/06/2021

Je eigen rondingen appreciëren, iemand uit je omgeving, slachtoffer van vooroordelen, helpen; we hebben allemaal een rol te spelen in de strijd tegen fatshaming. Het is hoog tijd een verandering van mindset teweeg te brengen en rondingen op een positieve manier te gaan bekijken. Ontdek onze tips om verscheidenheid te aanvaarden… te beginnen met die van onszelf.

 

Wat is fat shaming of gewichtsdiscriminatie?

 

Mensen met overgewicht worden in onze samenleving jammer genoeg nog steeds bespot. Het start vaak al op de schoolbanken en kan kinderen tekenen voor het leven.

Er wordt ons zo vanaf vroege leeftijd voorgehouden dat geluk en succes worden bepaald door ons lichaam en hoe we eruitzien.

 

Fat shaming - het bekritiseren en intimideren van mensen met overgewicht - bestaat wel degelijk en de getuigenissen van hen die ooit het slachtoffer waren van dit soort gewichtsdiscriminatie op school, op het werk en zelfs in de familie of vriendenkring zijn talrijk.

 

Hoog tijd dus dat we van mentaliteit veranderen… te starten met onszelf. Begin met je eigen gewicht anders te bekijken en help mee de maatschappij in positieve zin te doen evolueren.

 

Onze tips om meer vrede te hebben met je gewicht

 

Tip n° 1

 

Je gewicht bepaalt niet wat je waard bent als mens.

Hou in gedachten dat wat er op de weegschaal verschijnt slechts een getal is. Het is niet bepalend voor je persoonlijkheid, je kwaliteiten, noch wat je in je hart en hoofd hebt.

Je bent een mens, geen getal!

 

Tip n° 2

 

Wacht niet op het “ideale” gewicht om volop van het leven te genieten!

Je vormen aanvaarden betekent niet per se dat je je er bij neerlegt. Maar ze accepteren, kan je wel helpen uit een negatieve gedachtenspiraal te komen. Wacht niet langer op het ideale moment en gebruik je energie om te starten met die sport- of dansles waar je altijd al van droomde, doe jezelf een massage of wellnessdag cadeau…

Geluk vind je hier en nu, realiseer je dromen en wacht niet op het perfecte moment om je leven te leiden.

 

Tip n° 3

 

Kies voor een gezonde levensstijl

We kunnen het niet genoeg herhalen, bewegen doet deugd, voor lichaam én geest! Denk niet onmiddellijk aan de kilo’s die je kwijt zou willen en begin zachtjes aan. Doe dagelijks een kort wandelingetje en boodschappen met de fiets, eet gezond en je zult zien dat je je beter voelt, zowel lichamelijk als mentaal.

 

Tip n° 4

 

Voel je niet schuldig en focus niet alleen op je gewicht.

In tegenstelling tot wat velen nog steeds denken, is gewicht niet enkel een kwestie van voeding. Hormonale problemen, erfelijke factoren, tal van omstandigheden kunnen een rol spelen. Heb je overgewicht? Praat erover met je arts die je indien nodig kan doorverwijzen naar een specialist.

 

Tip n° 5

 

Draag de boodschap uit

Misschien hebben we, zonder het te beseffen, allemaal wel eens een ongepaste opmerking gemaakt of gehoord van een collega, een vriend(in), een kind.

Om gewichtsdiscriminatie te bestrijden, moet er bewustwording en een verandering van mentaliteit teweeg worden gebracht. En daar kunnen we allemaal aan meewerken, te beginnen met hoe we naar onszelf en naar anderen kijken. We zijn allemaal verschillend en dat is maar goed ook!

 

En, klaar om mee te werken aan een verandering van mentaliteit?

Mis onze tips voor jou en je familie niet en bespaar dankzij onze kortingsbonnen!