De 10 voordelen van snelwandelen

De 10 voordelen van snelwandelen

0
Onderzoek heeft bewezen dat snelwandelen goed is voor lichaam en geest! Ontdek snel de 10 voordelen van snelwandelen.

Je hoeft niet urenlang in de sportzaal te zweten om de voordelen van lichaamsbeweging op je lichaam en geest vast te stellen. Regelmatig snelwandelen zou al volstaan om fit te blijven! Deze 10 studies onthullen de positieve invloed van snelwandelen .

2. Verhoogde concentratie

Wetenschappers van de universiteit van East Anglia in Engeland analyseerden gegevens van meer dan 18.000 Britse werknemers. Zij stelden vast dat mensen die lopend of met de fiets naar hun werk kwamen zich makkelijker op hun taken kunnen concentreren. Als de afstand het toelaat, laat dan vooral de autosleutels eens thuis liggen! Denk er gewoon aan een beetje Lenor Unstoppables Active geurbooster aan je gebruikelijke wasmiddel toe te voegen. Zo blijft er altijd een fris geurtje in je kleren hangen wanneer je aankomt op kantoor.

3. Minder risico op diabetes

Snelwandelen is ook goed om op natuurlijke wijze het risico op diabetes van het type 2 te verminderen. Een studie uitgevoerd door onderzoekers uit Harvard toont aan dat dit soort gematigd intense lichaamsbeweging de insulinegevoeligheid bevordert en dus de ziekte voorkomt. Bovendien doe je (haast) ongemerkt aan sport!

4. Net zo goed als hardlopen

Wetenschappers hebben vergelijkende studies uitgevoerd op liefhebbers van snelwandelen en hardlopen en gemerkt dat hardlopen het risico op hoge bloeddruk met 4,2% vermindert, het risico op een te hoog cholesterolgehalte met 4,3% en het risico op een hart- en vaatziekte met 4,5%. Voor snelwandelaars is dat respectievelijk 7,2%, 7% en 9,3%! De voordelen voor snelwandelaars zijn dus vergelijkbaar met (en zelfs hoger) dan die van hardlopers.

5. Veroudering tegengaan

Volgens een rapport gepubliceerd in de Journal of the American Medical Association, zijn ouderen tussen 70 en 80 jaar die geregeld wandelen, lopen en aan lichaamsbeweging doen minder vatbaar voor invaliditeit dan degenen die klassieke gymlessen volgen.

6. Meer werkvreugde en hogere productiviteit

Een studie heeft aangetoond dat stevig doorstappen motiverend werkt voor mensen die kantoorwerk doen. Meer dan de helft van de mensen die een stappenteller kregen deden meer dan 10.000 stappen per dag. Ze verklaarden dat ze meer plezier in hun werk hadden en dat ze elke dag meer inspanningen deden.

7. Borstkanker bestrijden

Onderzoeken hebben aangetoond dat vrouwen die ongeveer een uur per week lopen, met een snelheid van gemiddeld 2 tot 3 km/u, meer kans hebben om te genezen van borstkanker. Sterker nog, hoe vaker ze snelwandelen (meerdere keren per week, aan dezelfde snelheid) hoe hoger hun kans op genezing.

8. Het geheugen verbeteren

Een studie op meer dan 1700 65-plussers heeft bewezen dat het risico op dementie 40% lager ligt bij regelmatige lopers dan bij mensen die geen enkele fysieke activiteit beoefenen.

9. Creativiteit stimuleren

Wil je je verbeeldingskracht stimuleren? Stel dan vertrouwen in de onderzoekers van de universiteit van Stanford: studenten die te voet gaan, leggen meer creativiteit aan de dag bij de proeven die gebruikt worden om creatief denken te meten.

10. Minder risico op depressie

Het laatste voordeel van snelwandelen is niet het minste: door het regelmatig beoefenen ervan zou je lichte tot matige depressies kunnen aanpakken. Dus, waar wacht je nog op om je sneakers aan te trekken?

En jij, doe jij aan snelwandelen?

0

Je reactie toevoegen

Misschien iets voor jou:

Beheer Cookies